- Walka o wygodny i ekologiczny transport w naszym regionie jest dla nas jednym z priorytetów w IX kadencji Sejmu - zapowiedzieli parlamentarzyści Lewicy ze Śląska i Zagłębia. Będą domagali się dofinansowania budowy Kolei Metropolitalnej z funduszy centralnych.
Transport publiczny w regionie był głównym tematem wtorkowego śniadania prasowego parlamentarzystów śląskiej i zagłębiowskiej Lewicy. - Kolej i tramwaje to najbardziej ekologiczne środki transportu. Rozwój transportu publicznego to inwestycja w czyste powietrze i zdrowie mieszkańców. Na tym nie wolno oszczędzać. Niedogodności spowodowane brakami w siatce połączeń doskwierają szczególnie młodzieży, osobom starszym, cierpiącym na choroby przewlekłe. A jeśli stan komunikacji zbiorowej nie zachęca, żeby z niej korzystać, to wszyscy stoimy w coraz większych korkach - mówił poseł Maciej Konieczny z Razem cytowany we wspólnym komunikacie prasowym Lewicy.
Konieczny przypomniał obietnicę, którą złożył 10 października 2019 wspólnie z Gabrielą Morawską-Stanecką, Włodzimierzem Czarzastym i Wandą Nowicką. Zobowiązali się wtedy do podejmowania działań na rzecz rozwoju transportu publicznego w regionie, zwłaszcza kolejowego i szynowego. Parlamentarzyści Lewicy nawiązują do pomysłu samorządowców, którzy wskazywali na konieczność utworzenia Kolei Metropolitalnej według koncepcji naukowców z Politechniki Śląskiej. Jednocześnie zaznaczają, że koniecznym partnerem działań podejmowanych na szczeblu regionalnym musi być państwo z uwagi na koszty inwestycji pozostające poza zasięgiem możliwości finansowych samorządów i Metropolii.
- Lewica nie ma wątpliwości: trzeba inwestować przede wszystkim w połączenia lokalne i regionalne, którymi ludzie dojeżdżają codziennie do pracy i szkoły. Przypominamy, że harmonizacja transportu w regionie, zwłaszcza szynowego, który stracił na znaczeniu w ostatnich dekadach, była jednym z głównych celów Metropolii GZM od początku jej istnienia - mówił Rafał Adamczyk z SLD, poseł Lewicy z Zagłębia. Adamczyk zwracał uwagę na potrzeby swojego podregionu, tj. konieczność dobudowania trzeciego i czwartego toru w Dąbrowie, Będzinie i Sosnowcu na najbardziej uczęszczanej linii kolejowej S1.
O transporcie zbiorowym w regionie śląsko-zagłębiowskim Maciej Konieczny mówił także na ostatnim posiedzeniu Sejmu. - Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą aglomeracją w kraju. Walka o jakość tutejszego transportu publicznego powinna więc liczyć na co najmniej taką samą przychylność centrali, jak warszawskie metro. Będziemy konsekwentnie upominać się i zabiegać o centralne finansowanie rozbudowy transportu na Śląsku i w Zagłębiu - deklaruje Konieczny. - Mogę obiecać, że wiele się już dzieje w tej kwestii i deklaruję, że będziemy walczyli w Warszawie o dofinansowanie tego projektu - obiecał poseł Lewicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.