Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK będą miały kolejne miejsce do sprawdzania pantografów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
23-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK będą miały kolejne miejsce do sprawdzania pantografów
fot. Maciej Szaraniec/PKP PLK
Mniej awarii i utrudnień w ruchu pociągów oraz możliwość szybkiej reakcji w razie stwierdzenia usterki – PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowego stanowiska systemu do wykrywania usterek pantografów (DSAP) - ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zostanie ono zlokalizowane w okolicach przystanku Różyny w województwie pomorskim, w gminie Pszczółki. Uruchomienie systemu planowane jest do końca 2024 r.

Rocznie występuje średnio 100 awarii, które powodują opóźnienia pociągów i utrudnienia w ruchu kolejowym. Te problemy wynikają ze złego stanu technicznego pantografów (odbieraków prądu) – urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. W odpowiedzi na te wyzwania systematycznie PLK wdrażają nowoczesne rozwiązania do wykrywania usterek tych urządzeń.

Zadaniem systemu Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) będzie monitorowanie stanu pantografów pociągów kursujących na liniach kolejowych Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (nr 9) i Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański (nr 260). Jest to kolejne wdrożenie na sieci kolejowej stanowiska systemu monitorowania odbieraków prądu – pierwsze zbudowano w 2022 r. Prace o wartości ok 5 mln zł wykona Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Planowany termin odbioru robót - grudzień 2024 r. W ramach umowy Spółka ta jest zobowiązana także do utrzymania systemu do końca grudnia 2027 r.

DSAP umożliwia weryfikację parametrów pantografów podczas każdego przejazdu pociągu, co jest znacznie częstsze niż w przypadku tradycyjnych pomiarów. Analiza zarejestrowanych danych pozwala na obserwację zmian parametrów odbieraków prądu i podejmowanie szybkich działań w odpowiednim czasie. Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym nie tylko zwiększa niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ogranicza liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem.

Stanowisko DSAP, czyli specjalna bramka wyposażona w zespół czujników, działa już na liniach Warszawa – Katowice (nr 1) oraz Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (nr 447). W 2023 r. system skontrolował ponad 110 tysięcy pociągów i prawie 146 tysięcy pantografów. Dzięki temu w prawie 7 tysiącach pociągów (6,3% łącznej liczby zeskanowanych składów) zidentyfikowano nieprawidłowy stan odbieraków. W 318 przypadkach sytuacja wymagała pilnego zgłoszenia przewoźnikom i podjęcia interwencji, co pozwoliło uniknąć uszkodzeń infrastruktury kolejowej i taboru oraz zapobiec utrudnieniom w ruchu pociągów.

Planowana jest dalsza rozbudowa systemu DSAP, obejmująca najważniejsze węzły kolejowe. Możliwe będzie monitorowanie strategicznych odcinków linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK przebudowują przystanki Zawadzkie i Kolonowskie

Infrastruktura

PLK przebudowują przystanki Zawadzkie i Kolonowskie

PKP PLK 23 lipca 2024

PKP PLK poprawia stan trasy Kraków – Oświęcim

Infrastruktura

PKP PLK poprawia stan trasy Kraków – Oświęcim

inf. pras PKP PLK 22 lipca 2024

Polskie pantografy w tureckim tramwaju dla Olsztyna

Tabor i technika

Pantografy z Krakowa podbijają rynek

Tabor i technika

Pantografy z Krakowa podbijają rynek

jd/inf. pras. 06 kwietnia 2018

EC Engineering z lekkim pantografem do tramwajów

Tabor i technika

Nowe pantografy w pociągach

Tabor i technika

Nowe pantografy w pociągach

Gazeta.pl, 8 kwietnia 2011 08 kwietnia 2011

Zobacz również:

PLK przebudowują przystanki Zawadzkie i Kolonowskie

Infrastruktura

PLK przebudowują przystanki Zawadzkie i Kolonowskie

PKP PLK 23 lipca 2024

PKP PLK poprawia stan trasy Kraków – Oświęcim

Infrastruktura

PKP PLK poprawia stan trasy Kraków – Oświęcim

inf. pras PKP PLK 22 lipca 2024

Polskie pantografy w tureckim tramwaju dla Olsztyna

Tabor i technika

Pantografy z Krakowa podbijają rynek

Tabor i technika

Pantografy z Krakowa podbijają rynek

jd/inf. pras. 06 kwietnia 2018

EC Engineering z lekkim pantografem do tramwajów

Tabor i technika

Nowe pantografy w pociągach

Tabor i technika

Nowe pantografy w pociągach

Gazeta.pl, 8 kwietnia 2011 08 kwietnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5