27 mld euro w roku 2020, 23 mld w 2021 – to suma przychodów, utraconych przez operatorów kolejowych w Europie na skutek pandemii COVID-19. Znacznie bardziej od towarowych ucierpiały przewozy pasażerskie. Badania przeprowadziła Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER).
Jak ustalili eksperci organizacji, zdecydowana większość kwoty utraconych przychodów to straty poniesione przez przewoźników pasażerskich. W stosunku do ostatniego przedpandemicznego roku 2019 ich obroty spadły łącznie o 46 mld euro. Ubytek w 2020 r. wyniósł 41%, a w ubiegłym – 36%. Przewoźnicy towarowi ucierpieli znacznie mniej: ich obroty zmalały o 12% w roku 2020 i o 10% w 2021 (łącznie ok. 4 mld euro). Średni spadek obrotów dla całej branży wyniósł 33%.
Najgorszy sezon – zima
Może zaskakiwać, że najgorsze statystyki odnotowano nie podczas twardych lockdownów na samym początku pandemii w Europie zimą i wiosną 2020 r., lecz od listopada 2020 do kwietnia 2021 r. Praca przewozowa badanych operatorów spadła w tym okresie aż o 60%, a przychody – o połowę. Nieco lepszy był pod tym względem „sezon letni” (-30% pracy przewozowej, -25% przychodów). Dwa ostatnie miesiące ubiegłego roku przyniosły kolejne pogorszenie, choć już nie tak znaczące (odpowiednio: -35% i -28%). Za 100% przyjęto wyniki z tych samych miesięcy 2019 r. Należy dodać, że wypełnienie pociągów spadło w czasie pandemii średnio o 35%.
W przypadku ruchu towarowego dane wyglądają nieco inaczej. Zarówno w 2020, jak i w 2021 r. najlepsze wyniki odnotowano w grudniu – praca przewozowa i przychody były wtedy zaledwie o 3-4% niższe od tych sprzed pandemii. Najgorszym w ogóle okresem była pierwsza połowa 2020 r., gorsza o 16% pod obydwoma względami. Uśredniony spadek obrotów dla 2020 r. wyniósł 12%, a dla 2021 – 9%. Korelacja między przychodami a pracą przewozową jest tu silniejsza, niż w przypadku ruchu pasażerskiego.
Infrastruktura: Ruch powrócił, przychody – nie całkiem
Dane dotyczące przychodów z udostępniania infrastruktury kolejowej – choć sytuacja w poszczególnych krajach, dla których uśredniono statystyki, jest różna – również wykazują największe, 14-procentowe spadki w początkowym okresie pandemii. Spadek ruchu wyniósł w tamtym okresie 12%. Pod koniec 2021 r. praca eksploatacyjna przewoźników wróciła już do normy, a w grudniu nawet nieco przewyższyła wartość sprzed dwóch lat.
Wciąż „pod kreską” pozostają jednak przychody zarządców infrastruktury: w listopadzie były niższe o 2%, w grudniu – o 1%. W niektórych państwach czasowo obniżono w związku z pandemią ponoszone przez przewoźników opłaty za dostęp do torów (
w Austrii wręcz zawieszono ich pobieranie), jednak rekompensata z budżetu państwa dla zarządców za utracone przychody bywała niewystarczająca. CER ostrzega, że utrzymywanie się takiej sytuacji może na dłuższą metę negatywnie odbić się na stanie infrastruktury, a także doprowadzić do rezygnacji z części planów jej rozbudowy.