Partnerzy serwisu:
Biznes

Pałaszewski: Prywatyzacja PKP Energetyki wzbudza kontrowersje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
20-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tomasz Pałaszewski

Podziel się ze znajomymi:

Prywatyzacja PKP Energetyka to najtrudniejsze zadanie z dotychczasowych działań prywatyzacyjnych Grupy PKP. Najtrudniejsze oraz najbardziej dyskusyjne – uważa Tomasz Pałaszewski, dyrektor zarządzający pionu doradczego ZDG TOR.

Spółka ta była przez wiele lat hołubiona przez wywodzące się z niej władze Grupy PKP, która wyposażała PKP Energetykę w majątek strategiczny dla infrastruktury. Podstacje trakcyjne, ich wyposażenie, stacje paliw, niektóre linie przesyłowe, budynki i bocznice dla potrzeb pociągów sieciowych itd. - trafiały jako aport do „Energetyki”.

Równocześnie spółki Grupy jednomyślnie i bez negocjacji oddawały wszelkie zamówienia „energetyczne” swojej grupowej współpracowniczce. Szczególnie w relacjach z PKP PLK, „Energetyka” (podobnie jak PNI) miała korzystne umowy. Usługi utrzymania sieci trakcyjnej, utrzymania urządzeń niskiego napięcia (elektryczne ogrzewanie rozjazdów, oświetlenie terenów kolejowych itp.) były zlecane głównie bezprzetargowo. Gdy na próbę ktoś się w PKP PLK odważył na niektóre z tych usług ogłosić przetarg, to ceny spadały w niektórych obszarach nawet o 40-50 proc.

Dzisiaj więc na prywatyzację PKP Energetyki nie jest przygotowana żadna ze stron.

Przewoźnicy nie mają (prócz PKP Cargo i Kolei Mazowieckich) przygotowanych struktur do korzystania z dobrodziejstw „wolnego rynku energetycznego”. Także tabor większości nie jest gotowy do rozliczania się z dostawca energii innym niż Energetyka.

PKP Energetyka – podobnie jak swego czasu PNI –osiąga rokrocznie dodatni wynik finansowy, co  zawdzięcza obecności w Grupie. Bezprzetargowe zlecenia oraz przekazanie majątku trwałego przez Grupę PKP stawiały ją w uprzywilejowanej pozycji. Potencjalnych inwestorów z pewnością zniechęca przykład PNI, które miała poważne kłopoty po wyjściu z Grupy. Z pewnością zniechęcają ich nieprzejrzyście skonstruowane stosunki własnościowe infrastruktury energetycznej – np. w jednym budynku podstacji należącej do PKP Energetyki, znajdują się urządzenia różnych właścicieli, co gmatwa transparentność prywatyzowanej spółki.

Moim zdaniem prywatyzacja powinna wywołać stosowną reakcję animatora rynku kolejowego rynku, czyli ministria. W zaistniałej sytuacji ministerstwo winno jasno ustalić techniczne możliwości dostępu przewożników i PKP PLK do otwartego rynku energetycznego. Niewykluczone, że w przeciwnym wypadku prywatyzacja zmusi część podmiotów tego rynku do korzystania z usług monopolisty w niektórych obszarach, już prywatnego monopolisty…

Uważam, że wizja kolejowego rynku energetycznego, podkreślam „wolnego” rynku, winna  leżeć u podstaw prywatyzacji PKP Energetyki.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grecja prywatyzuje infrastrukturę

ښwiat

Grecja prywatyzuje infrastrukturę

Rynek Infrastruktury 25 czerwca 2012

Portugalia: Rząd opóźnia prywatyzację przewoźnika towarowego

ښwiat

Rumuni przejmą chorwackie cargo?

ښwiat

Rumuni przejmą chorwackie cargo?

International Railway Journal 22 lipca 2013

Prywatyzacja PKP Cargo to przecieranie nowego szlaku

Biznes

Prywatyzacja PKP Cargo to przecieranie nowego szlaku

ez, Rynek Kolejowy 04 września 2013

Konkurencja – prywatyzacja – giełda

Warte uwagi

Konkurencja – prywatyzacja – giełda

Rynek Kolejowy 29 grudnia 2013

Zobacz również:

Grecja prywatyzuje infrastrukturę

ښwiat

Grecja prywatyzuje infrastrukturę

Rynek Infrastruktury 25 czerwca 2012

Portugalia: Rząd opóźnia prywatyzację przewoźnika towarowego

ښwiat

Rumuni przejmą chorwackie cargo?

ښwiat

Rumuni przejmą chorwackie cargo?

International Railway Journal 22 lipca 2013

Prywatyzacja PKP Cargo to przecieranie nowego szlaku

Biznes

Prywatyzacja PKP Cargo to przecieranie nowego szlaku

ez, Rynek Kolejowy 04 września 2013

Konkurencja – prywatyzacja – giełda

Warte uwagi

Konkurencja – prywatyzacja – giełda

Rynek Kolejowy 29 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5