Podczas konferencji w Gdańsku Pomorski Urząd Marszałkowski porozumiał się z Ministerstwem Infrastruktury i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie realizacji kilku bardzo ważnych inwestycji na terenie Pomorza.
– Bardzo się cieszę, że udało nam się porozumieć z PLK i ministerstwem w sprawie realizacji bardzo ważnych inwestycji, które albo poprawią przepustowość linii kolejowych albo przyczynią się do powrotu kolei do miejscowości, gdzie obecnie są tory, a nie ma pociągów – powiedział marszałek Struk, który przypomniał, że Pomorskie wciąż czeka na zakończenie (lub nawet rozpoczęcie – jak w przypadku linii 201) inwestycji, które powinny być już zakończone.
Kolej do Bytowa
W pierwszej kolejności PKP PLK i region chce wyremontować linię od Lipusza do Bytowa. – To jest siedziba powiatu, uznawany w dokumentach strategicznych regionu za powiat wykluczony, do tego duży ośrodek gospodarczy, gdzie zatrudnia się ogromną liczbę pracowników – powiedział marszałek.
Dla tej inwestycji nie wyznaczono horyzontu czasowego. Zaznaczono jedynie, że będzie ona realizowana z momentem, gdy zakończy się remont linii 201 od Gdyni do Kościerzyny. Do ubiegłego roku mówiono, że uda się ją skończyć w roku 2027, ale obecnie to raczej pobożne życzenie. PLK nie zamierza zatrzymać się na odcinku do Bytowa, ale odbudowywać kolej także między Bytowem a Korzybiem, w drugim etapie. To jednak pieśń przyszłości.
Kolej do Sierakowic i Lęborka
Drugi projekt dotyczy odbudowy linii do Sierakowic. – Chcemy koniecznie wydłużyć ruch pociągów do Sierakowic, a w związku z decyzją o budowie elektrowni atomowej, chcemy go zakończyć pętlą komunikacyjną w Lęborku. To niezwykle istotna – w kontekście budowy elektrowni i później dowozu pracowników – linia – dodał Struk. Tutaj uruchomienie przewozów zaplanowano na rok 2027. Nie ma jednak żadnej pewności, że z tej odbudowy skorzystają pociągi podczas modernizacji linii 202 od Lęborka do Gdyni Chyloni (ma się zacząć w 2025, pierwotnie jej zakończenie planowano na grudzień 2026, ale niemal na pewno wydłuży się przynajmniej o rok).
Zapowiedź zwiększenia przepustowości na linii helskiej
Bardzo ważny jest projekt dotyczący zwiększenia przepustowości linii 213 na Helu, która w sezonie letnim notuje rekordy frekwencji. Przebudowany ma być odcinek od Redy do Władysławowa. Mają tu powstać nowe mijanki do 2028 roku. Odpowiedzi na pytania o szczegóły tego projektu poznamy wkrótce.
Ministerstwo po raz kolejny potwierdziło, że zamierza zezwolić na usamorządowienie kolei miejskiej, jaką jest trójmiejska SKM. Nie ma tu jednak konkretnych dat.
W ramach innej inwestycji PKP PLK zamierza zrealizować poprawę przepustowości na ważnej linii z Gdańska do Tczewa. Od Pruszcza do Pszczółek ma pojawić się czwarty tor, który pomoże w wydzieleniu ruchu towarowego do gdańskiego portu, a tym samym upłynni ruch pociągów ekspresowych do Warszawy i lokalnych w kierunku Tczewa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.