Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

„Pakt Kolejowy dla Pomorza”. Komunalizacja SKM i nowe inwestycje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
„Pakt Kolejowy dla Pomorza”. Komunalizacja SKM i nowe inwestycje
Fot. M. SzymajdaPakt Kolejowy dla Pomorza
Podczas konferencji w Gdańsku Pomorski Urząd Marszałkowski porozumiał się z Ministerstwem Infrastruktury i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie realizacji kilku bardzo ważnych inwestycji na terenie Pomorza.

– Bardzo się cieszę, że udało nam się porozumieć z PLK i ministerstwem w sprawie realizacji bardzo ważnych inwestycji, które albo poprawią przepustowość linii kolejowych albo przyczynią się do powrotu kolei do miejscowości, gdzie obecnie są tory, a nie ma pociągów – powiedział marszałek Struk, który przypomniał, że Pomorskie wciąż czeka na zakończenie (lub nawet rozpoczęcie – jak w przypadku linii 201) inwestycji, które powinny być już zakończone.

Kolej do Bytowa

W pierwszej kolejności PKP PLK i region chce wyremontować linię od Lipusza do Bytowa. – To jest siedziba powiatu, uznawany w dokumentach strategicznych regionu za powiat wykluczony, do tego duży ośrodek gospodarczy, gdzie zatrudnia się ogromną liczbę pracowników – powiedział marszałek.

Dla tej inwestycji nie wyznaczono horyzontu czasowego. Zaznaczono jedynie, że będzie ona realizowana z momentem, gdy zakończy się remont linii 201 od Gdyni do Kościerzyny. Do ubiegłego roku mówiono, że uda się ją skończyć w roku 2027, ale obecnie to raczej pobożne życzenie. PLK nie zamierza zatrzymać się na odcinku do Bytowa, ale odbudowywać kolej także między Bytowem a Korzybiem, w drugim etapie. To jednak pieśń przyszłości.

Kolej do Sierakowic i Lęborka

Drugi projekt dotyczy odbudowy linii do Sierakowic. – Chcemy koniecznie wydłużyć ruch pociągów do Sierakowic, a w związku z decyzją o budowie elektrowni atomowej, chcemy go zakończyć pętlą komunikacyjną w Lęborku. To niezwykle istotna – w kontekście budowy elektrowni i później dowozu pracowników – linia – dodał Struk. Tutaj uruchomienie przewozów zaplanowano na rok 2027. Nie ma jednak żadnej pewności, że z tej odbudowy skorzystają pociągi podczas modernizacji linii 202 od Lęborka do Gdyni Chyloni (ma się zacząć w 2025, pierwotnie jej zakończenie planowano na grudzień 2026, ale niemal na pewno wydłuży się przynajmniej o rok).

Zapowiedź zwiększenia przepustowości na linii helskiej

Bardzo ważny jest projekt dotyczący zwiększenia przepustowości linii 213 na Helu, która w sezonie letnim notuje rekordy frekwencji. Przebudowany ma być odcinek od Redy do Władysławowa. Mają tu powstać nowe mijanki do 2028 roku. Odpowiedzi na pytania o szczegóły tego projektu poznamy wkrótce.

Ministerstwo po raz kolejny potwierdziło, że zamierza zezwolić na usamorządowienie kolei miejskiej, jaką jest trójmiejska SKM. Nie ma tu jednak konkretnych dat. 

W ramach innej inwestycji PKP PLK zamierza zrealizować poprawę przepustowości na ważnej linii z Gdańska do Tczewa. Od Pruszcza do Pszczółek ma pojawić się czwarty tor, który pomoże w wydzieleniu ruchu towarowego do gdańskiego portu, a tym samym upłynni ruch pociągów ekspresowych do Warszawy i lokalnych w kierunku Tczewa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Podróż pociągiem między Kościerzyną a Chojnicami będzie nieco krótsza

Infrastruktura

Zobacz również:

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Infrastruktura

PKP PLK zmodernizuje linię Kartuzy – Lębork

Łukasz Malinowski 23 grudnia 2024

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Infrastruktura

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Podróż pociągiem między Kościerzyną a Chojnicami będzie nieco krótsza

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5