W Otwocku do dwóch peronów przygotowanych dla podróżnych dołączy trzeci. W mieście budowane są bezkolizyjne przejazdy przez tory i przejścia podziemne. Na jednotorowym odcinku Otwock – Pilawa układany jest drugi tor. Projekt realizowany jest w ramach POIiŚ za ponad 3,5 mld zł.
W Otwocku kończy się budowa ostatniego z trzech peronów. Gotowe są konstrukcje nowych szerokich wiat, ławki i gabloty informacyjne. Wykonywane są roboty wykończeniowe m.in. przy montażu tablic informacyjnych, kabli i nagłośnienia. W budowie jest druga część przejścia podziemnego. Będzie można nim przejść od strony ul. Świderskiej na drugą stronę miasta do ul. Warszawskiej. W lutym rozpoczął się montaż wind, które ułatwią dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Peron zostanie udostępniony podróżnym we wrześniu.
Wykonawca pracuje teraz na torach od strony ul. Warszawskiej. Montuje sieć trakcyjną i rozjazdy od strony Warszawy. Na stacji ułożono już ponad 6 km nowych torów.
Co już zrobiono?
Od wiosny 2019 roku do pociągów można już wsiadać z dwóch zmodernizowanych peronów. Wyposażone są w ławki, szerokie wiaty, nowoczesne oświetlenie, informację pasażerską oraz nagłośnienie. Podróże osobom niewidomym i niedowidzącym ułatwiają ścieżki prowadzące. Na perony można się dostać m.in. nowym przejściem podziemnym wyposażonym w pochylnię.
Wiadukty zwiększą bezpieczeństwo
W ramach inwestycji PLK poprawiają bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego w mieście. Budowane są wiadukty przy ul. Orlej i Żeromskiego. Przy ul. Orlej stare konstrukcje zostały zastąpione przez nowe betonowe obiekty. Ułożone są już na nich nowe tory. Wykonawcy pozostały prace związane z siecią trakcyjną i budową drogi.
Przy ul. Żeromskiego nowy wiadukt kolejowy zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Takie rozwiązanie usprawni komunikację w mieście. Wykonano już betonowanie podłoża, na którym będzie droga. Pracownicy robią zbrojenia i szalunki ścian obiektu. Następnie będą budowane tory, jezdnia i przejścia dla pieszych. Oddanie wiaduktu do użytku planowane jest na początku 2021 roku.
Latem mieszkańcy Otwocka zyskają przejście pod torami na wysokości ul. Leśnej. Zastąpi ono przejście w poziomie szyn. Gotowa jest już betonowa konstrukcja oraz pochylnie, które pozwolą łatwo dostać się na drugą stronę torów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
W ubiegłym roku kierowcy pojechali już pod wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Majowej. Zastąpił on przejazd w poziomie szyn. Powstały nowe ronda i chodniki dla pieszych.
Drugi tor Otwock – Pilawa ułatwi podróże
Likwidowane jest tzw. „wąskie gardło” z Otwocka w kierunku Pilawy (
zaawansowanie prac z listopada 2019 można sprawdzić tutaj). Na 25-km trasie będą dwa tory podstawowe i tory do obsługi pociągów na stacjach. Wykonano już ponad połowę prac
i ułożono około 40 km toru. Budowana jest sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne oraz montowane są urządzenia sterowania ruchem.
Na tym odcinku wykonawca musi likwidować ponad 70 nieprzewidzianych kolizji z nieujętą na mapach infrastrukturą podziemną. Powoduje to konieczność przekładania m.in. kabli oraz rur gazowych, co dodatkowo zajmuje czas.
Wartość prac realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Otwocku to ok. 90 mln zł. Cały projekt pn. POIiŚ 5.1-11.1 „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wart jest ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego z POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Wszystkie prace na odcinku z Lublina do Warszawy mają zostać zrealizowane do 2022 roku.