W dzienniku urzędowym prezesa UTK pojawiły się trzy decyzje dotyczące otwartego dostępu do tras dla przewoźników pasażerskich. Dwie z nich, wydane dla PKP Intercity, są pozytywne. Trzecia, dla RegioJet - ponownie negatywna.
Decyzje wydawane w oparciu o wnioski PKP Intercity są najczęściej formalnością - Urząd Transportu Kolejowego bada prawidłowość wniosków, ale ze względu na to, że organizatorem połączeń dotowanych wykonywanych przez PKP Intercity, jak i właścicielem przewoźnika jest skarb państwa - nie ma kto oprostestować tego typu decyzji.
Wielokrotnie tłumaczył to prezes UTK Ignacy Góra.
Pendolino może dojechać do Zakopanego
Tym razem PKP Intercity otrzymało pozytywną decyzję w sprawie przewozów kolejowych na trasie krajowej Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna oraz Gdynia Główna – Zakopane – Gdynia Główna. Na pierwszej z nich przewoźnik założył 3 pary pociągów na dobę codziennie, do tego jedną parę na trasie Warszawa - Gliwice i dwie na trasie Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna. To oczywiście trasy pociągów ED250 Pendolino, choć UTK w decyzji zaznaczył, że przewoźnik może je zastępować składami wagonowymi.
Na trasie Gdynia Główna – Zakopane PKP IC ma uruchamiać codziennie dwie pary pociągów, a do tego jeden na trasie Zakopane - Warszawa. Tu również w decyzję wpisano pociąg Pendolino lub składy wagonowe. Jak już pisaliśmy w
przypadku połączeń do Ustki nie oznacza to automatycznie, że PKP Intercity skieruje Pendolino do Zakopanego.
Obie decyzje są ważne do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2027/2028.
Znów brak zgody dla RegioJet
W kolejnej opublikowanej decyzji, w sprawie przyznania RegioJet otwartego dostępu do (analogicznej) trasy Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny, UTK podtrzymał swoją wcześniejszą decyzję odmowną. Zgodnie z prawem bowiem, tylko do tego samego urzędu mogą odwołać się przewoźnicy niezadowoleni z decyzji o otwartym dostępie. - Prezes UTK po ponownym rozpatrzeniu sprawy, wszechstronnej analizie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz wnikliwym rozpatrzeniu zarzutów podniesionych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, uznał za zasadne utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji - czytamy.
Sytuację związaną z otwartym dostępem dla prywatnego przewoźnika
wielokrotnie krytykowało stowarzyszenie Allrail. Podobnie jak w
przypadku dwóch innych decyzji odmownych, RegioJet rozważa złożenie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.