Zakończyły się ponad dwuletnie prace związane z modernizacją i budową nowej bazy techniczno-postojowej na Szczęśliwicach. Koszt inwestycji wyniósł 44,88 mln zł netto. Teraz warszawska Szybka Kolej Miejska zyska miejsce do szybkiej i komfortowej obsługi własnych pociągów, których w zamierzeniach miasta, ma być zdecydowanie więcej.
Za powstanie bazy SKM na Szczęśliwicach odpowiada Trakcja PRKiI. Wykonawca zrealizował zadanie w systemie „projektuj i buduj”. Firma wyremontowała m.in. 400-metrową halę przeglądowo-naprawczą. W 60 proc. dokonano całkowitej modernizacji, natomiast 40 proc. wyremontowano. Wykonawca wybudował także myjnię pociągów SKM, wyposażoną w zamknięty system obiegu wody, w której można myć pociągi przy temperaturze dochodzącej do minus 25°C, oraz budynek socjalno-biurowy.
W ramach prac wyremontowano również 6,5 km torów, wymieniono 17 rozjazdów, ułożono 8 tys. podkładów kolejowych i zutylizowano około 10 tysięcy ton starego tłucznia, otoczaków i ziemi. Wyremontowano i uzupełniono sieć trakcyjną na terenie bazy, wykonano oświetlenie torów postojowych i wszelkie niezbędne systemy bezpieczeństwa. Ogólnie prace objęły aż 6 branż – torową, konstrukcyjno-budowlaną, sieć trakcyjną, energetyczną, sanitarną oraz drogową.
Rozwój komunikacji szynowej
Celem inwestycji była poprawa warunków prowadzenia usług związanych z utrzymaniem taboru kolejowego SKM. Nowa hala umożliwi teraz przegląd techniczny utrzymania poziomu P1 i P2, mycie składów z zewnątrz oraz czyszczenie i mycie wnętrza wagonów. Elektryfikacja pozwoli na sprawniejsze poruszanie się pociągów po bocznicy.
– Komunikacja szynowa to nasz priorytet. Dlatego stale podnosimy jakość usług i inwestujemy w nowoczesny tabor, który potrzebuje równie nowoczesnego zaplecza. Cieszę się, że udało się go zapewnić i pracownicy SKM mogą pracować w komfortowych warunkach – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Nowe pociągi i nowe trasy – w przyszłości
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej przewożą ponad 25 mln pasażerów rocznie i stanowią niezwykle istotny element systemu transportu miejskiego. W przyszłości udział przewoźnika w Warszawie i aglomeracji ma jeszcze wzrosnąć, a to za sprawą planowanego rozwoju związanego ze zwiększeniem liczby taboru oraz liczby tras.
– Rosnące zadania przewozowe, zakup nowych pojazdów w perspektywie kilku najbliższych lat stał się powodem, dla którego posiadanie w miarę nowoczesnego zaplecza było koniecznością. Zmodernizowane zaplecze pozwoli docelowo obsłużyć 50 pojazdów – dodaje Krystyna Pękała, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej.
Miasto, od 2007 roku wydało na nowy tabor ponad 474 mln złotych. Na stołeczne tory trafiło w tym czasie 28 nowoczesnych pociągów: 15 z nich zakupiono (14WE – 2 szt., 27WE – 13 szt.), a kolejnych 13 wyleasingowano (19WE – 4 szt., 35WE – 9 szt.). Dla porównania: w poprzednich latach (w roku 2005) zakupiono jedynie 6 szt. pojazdów typu 14WE za łączną kwotę 45 mln zł. Warszawa planuje już uruchomienie kolejnych połączeń SKM – m.in. do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.