Najnowszym odcinkiem polskiej sieci kolejowej jest krótka trasa Czarnca – Włoszczowa Północ w województwie świętokrzyskim. Odcinek pozwala na zjazd z Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kielc. Na razie z łącznicy nie będą korzystać przewoźnicy pasażerscy.
W ostatnich latach polska sieć kolejowa została uzupełniona o kilka krótkich odcinków, które mają znacząco zwiększyć elastyczność prowadzenia przewozów. Należą do nich obwodnice Czerwieńska, Białegostoku czy Suchej Beskidzkiej, a także odtworzony krótki fragment do stacji Warszawa Główna. Kolejną taką realizacją jest w założeniach nowa łącznica pomiędzy liniami kolejowymi nr 61 i 4 Czarnca – Włoszczowa Północ. Kończą się odbiory nowego odcinka polskiej sieci kolejowej
Trasa pozwoli na zjazd z linii Kielce – Fosowskie na Centralną Magistralę Kolejową w kierunku północnym. – Łącznica zwiększy możliwości przejazdu pociągów na terenie województwa świętokrzyskiego. Możliwa będzie bardziej atrakcyjna oferta pociągów międzyregionalnych m.in. w stronę Warszawy czy Łodzi – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że wszelkie prace związane z inwestycją są już na ukończeniu, a w ciągu kilku najbliższych dni nowa linia kolejowa nr 582 powinna zostać włączona do eksploatacji.
– Odbiory eksploatacyjne kończą się w tym tygodniu – relacjonuje. Przypomina, że inwestycja została zrealizowana przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Wartość całego przedsięwzięcia to ok. 43 mln zł. Ponad 36 mln stanowi dotacja unijna.
Na razie z Kielc w stronę Warszawy pojadą pociągi towarowe
Zakończenie prac nie oznacza jednak, że po nowym torowisku w najbliższym czasie pojadą podróżni. – Pociągi pasażerskie zostaną zaplanowane w rozkładzie jazdy zgodnie z decyzjami przewoźników i organizatorów – stwierdza przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu 11 grudnia nie pojawi się ani jeden pociąg pasażerski korzystający z nowej trasy. Zarządca infrastruktury nie podaje też konkretnej daty rozpoczęcia obsługi, jaka wynikałaby z ewentualnych wniosków o przydzielenie trasy. Spółka zapewnia natomiast, że już w tym miesiącu z odcinka będą mogły korzystać pociągi towarowe.
Maksymalna dopuszczalna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosząca 100 km/godz. pozostanie więc na razie parametrem teoretycznym. Przewoźnicy towarowi będą mogli prowadzić ruch nieco wolniej, bo z prędkością do 80 km/godz. – Łącznica jest zelektryfikowana i przystosowana do ruchu dwukierunkowego – informuje Piotr Hamarnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.