9 sierpnia otwarto wyremontowany dworzec PKP w Żyrardowie. Zabytkowy budynek odnowiono zachowując wszystkie jego historyczne elementy. W uroczystości uczestniczyli m.in. Andrzej Wach, prezes zarządu, dyrektor generalny PKP S.A. oraz Andrzej Wilk, prezydent Żyrardowa, a także licznie zgromadzeni goście i mieszkańcy miasta.
Prace remontowe rozpoczęto w 2004 roku. Najpierw zlecono opracowanie dokumentacji projektowej i rozstrzygnięto przetarg na wybór wykonawcy. Prace ruszyły pełną parą we wrześniu. W pierwszej kolejności wymieniono dach, odnowiono elewację budynku, wymieniono instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną a także centralnego ogrzewania. Ponadto, wybudowano kotłownię olejową. Równocześnie z wykonywanymi pracami rozstrzygnięto przetarg na wykonanie remontu pomieszczeń. Wewnątrz odnowiono hol główny oraz kasowy a także pasaże handlowe. W maju br. wykonawca zakończył prace. Po akceptacji przez Konserwatora Zabytków i Nadzoru Budowlanego prac remontowych dworzec został przekazany do eksploatacji.
Wykonując remont kapitalny PKP S.A. pamiętało także o potrzebach osób niepełnosprawnych. W celu umożliwienia im dostępu do pomieszczeń dworca wykonano m.in. specjalną pochylnię w łączniku, dzięki której osoby poruszające się na wózku łatwo pokonają schody. Na parterze znajduje się toaleta dla osób z ograniczoną możliwością ruchową.
Wyremontowany dworzec będzie bezpieczniejszy. Obiekt został przygotowany do instalacji monitoringu (np. założono okablowanie). Obecnie trwają rozmowy PKP S.A. z Prezydentem Żyrardowa dotyczące zamontowania kamer i ich obsługi.
Całkowity koszt remontu wynosi ponad 3 mln zł. Został on pokryty z własnych środków finansowych PKP S.A.
Dworzec kolejowy w Żyrardowie, położony na trasie Warszawa – Łódź (dawna trasa kolei Warszawsko-Wiedeńskiej), jest obiektem zabytkowym. Wybudowany został w 1922 roku, na miejscu dworca wybudowanego w 1872 r. i zniszczonego w czasie Pierwszej Wojny Światowej. Dowodem jego historycznej wartości i znaczenia w rozwoju polskiego kolejnictwa jest decyzja WKZ w Skierniewicach Nr 455 z dnia 29 marca 1977 r. o wpisaniu dworca do rejestru zabytków jako jedynego obiektu tego typu na terenie miasta. Dlatego też prace remontowe wykonano z zachowaniem wszystkich istotnych historycznych elementów budynku – m.in. odtworzono autentyczne wnętrza i piece. Dla lepszego wykorzystania pomieszczeń stworzono pasaż handlowy prowadzący bezpośrednio z kas poprzez kolumnowy łącznik do zejścia na perony.
W związku z wyłączeniem budynku z użytkowania na czas remontu obok zostały ustawione kontenery dostosowane do potrzeb kas biletowych. Zapewniono również WC wolnostojące typu TOI – TOI.
Przez stację Żyrardów w ciągu doby przejeżdża 100 pociągów pasażerskich. Dworzec kolejowy to 602 metry kwadratowe powierzchni zabudowanej. Budynek dworca jest dwukondygnacyjny; w piwnicy znajdują pomieszczenia techniczne i gospodarcze. Na parterze znajdują się przede wszystkim pomieszczenia związane z obsługą pasażerów. Piętra to lokale użytkowe i mieszkania.
Jarosław Adwent – członek zarządu PKP S.A. i dyrektor gospodarowania nieruchomościami PKP S.A., powiedział: - PKP S.A. dąży do tego aby dworce kolejowe były przyjazne pasażerom. Zwracamy uwagę na fakt, że nie służą one tylko do obsługi podróżnych. Stanowią ważny element danego regionu, dlatego też celem naszych działań jest takie gospodarowanie nieruchomościami aby służyły jak najlepiej lokalnej społeczności. Robimy wszystko aby dworce kolejowe stały się wizytówką miast, tak jak tutaj – w Żyrardowie. Obecnie remontujemy dziesiątki małych dworców kolejowych. Przebudowujemy duże stacje zamieniając je w centra przesiadkowo-komercyjne. Ponadto Grupa PKP sukcesywnie remontuje tory kolejowe, tabor, kupuje nowe wagony – chcemy aby podróż koleją w Polsce była komfortowa, szybka i tania. To cel, który przyświeca nam każdego dnia pracy.
* Odnowiony dworzec w całej okazałości.
* Obiekt jest w pełni przygotowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
* Na uroczystość licznie przybyli przedstawiciele PKP, władz Żyrardowa, zaproszeni goście, dziennikarze oraz mieszkańcy (fot. PKP SA).