Po przeszło dziesięciu latach budowy i na dwa tygodnie przed rozpoczęciem Mistrzostw Świata - Weltmeistershaft, w piątek 26 maja, dokonano uroczystego otwarcia nowego Dworca Głównego w Berlinie.
Ten ogromy budynek ze szkła i stali, znajdujący się w pobliżu Reichstagu, Bramy Brandenburskiej, pomnika ofiar Holokaustu i Placu Poczdamskiego stanie się wkrótce kolejnym symbolem nie tylko miasta ale i całego kraju. Podobnie jak i inne wzniesione w ostatnich latach w Berlinie budowle ma świadczyć o ogromnych możliwościach naukowych i technologicznych oraz sile niemieckiej gospodarki. Wokół dworca ciągle pozostaje wiele niezabudowanych terenów ale i one wkrótce zostaną zabudowane. Wraz z nimi znikną ostatnie w okolicy ślady po podziale miasta.
Berlin Hauptbahnhof przejmie funkcje, jakie do tej pory pełniły w zachodniej części miasta dworzec ZOO a we wschodniej Ostbahnhof. Budowniczowie dworca mają świadomość, że Berlińczykom będzie się trudno pożegnać z używanymi do tej pory stacjami, ale z drugiej strony wierzą w to, że łatwość korzystania z nowego węzła komunikacyjnego przyczyni się do szybkiego wzrostu jego popularności.
Nowy, a co za tym idzie, ultranowoczesny dworzec ma zapewnić podróżnym wszystkie możliwe udogodnienia. Cztery perony obsługujące osiem torów linii Północ-Południe zostały zlokalizowane na poziomie -2, piętnaście metrów pod ziemią. Niemal 30 metrów nad nimi znajdują się tory linii Wschód-Zachód po której poruszają się nie tylko pociągi regionalne i intercity ale również berliński S-Bahn. W przyszłości planuje się połączenie dworca z siecią metra. Już teraz nie ma problemów z przesiadką do autobusu czy tramwaju, zaś dla dojeżdżających samochodami i rowerami przygotowano wielopoziomowe parkingi.
Oczekujący na swoje pociągi pasażerowie będą mogli spędzić czas w kilkudziesięciu sklepach, barach i restauracjach. Z tych udogodnień skorzystają również pracownicy firm, które zdecydują się na wynajęcie powierzchni biurowych w jednym z dwóch budynków. Zarówno jednym jak i drugim nie powinny przeszkadzać wywoływane przez pociągi drgania i hałas, które inżynierowie starali się ograniczyć do minimum.
Cały budynek został oczywiście przygotowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W czasie trwania inwestycji pojawiały się liczne głosy mówiące o nieliczeniu się z kosztami. Nie są jeszcze znane całkowite koszty inwestycji, ale szacuje się, że na samą stację wydano ok. 700 mln EUR, czyli 200 mln EUR ponad planowaną wcześniej sumę. Inne źródła mówią o 10 mld EUR jeśli weźmie się pod uwagę całość inwestycji (m.in. tunel drogowy, regulacja biegu rzeki).
W uroczystościach z okazji otwarcia dworca udział wzięli m.in. kanclerz Niemiec Angela Merkel, reprezentujący Komisję Europejską Guenter Verheugen, prezes Kolei Niemieckich Hartmut Mehdorn oraz prezydent Berlina Klaus Wowereit.
Powiedzieli:
Angela Merkel - "Budynek świadczy o nowoczesności i otwartości naszego państwa na świat".
Guenter Verheugen - "Ten dworzec to kamień milowy w rozwoju nie tylko miasta ale całego regionu i Europy. Miejmy nadzieję że ten budynek będzie świadkiem stabilności, pokoju i bezpieczeństwa w Europie".
Hartmut Mehdorn - "To budynek na nowe tysiąclecie. Symbol ostatecznego przezwyciężenia podziału Niemiec. Najpiękniejsza stacja kolejowa na świecie. Jesteśmy zachwyceni i dumni".
Klaus Wowereit - "Berlin Hauptbahnhof jest jednym z najwspanialszych obiektów architektonicznych Berlina".
Berlin Hauptbahnhof w liczbach: 500,000 - metrów sześciennych betonu
300,000 - pasażerów dziennie
160,000 - tyle kilowatogodzin mają wytwarzać zainstalowane na budynku baterie słoneczne
85,000 - ton stali
70,000 - metrów kwadratowych całkowitej powierzchni
15,000 - metrów kwadratowych powierzchni handlowej
9,117 - elementów szklanego sklepienia, każdy z nich ma inny kształt
1,100 - pociągów przejeżdżających dziennie przez dworzec (616 S-Bahn, 314 pociągów regionalnych, 164 pociągi dalekobieżne)
900 - miejsc parkingowych dla samochodów osobowych
800 - osób zatrudnionych w tym 150 pracowników kolei
450 - metrów długości mają perony podziemne
320 - metrów długości mają perony na najwyższym poziomie
82 - sklepy
54 - ciągów schodów ruchomych
46 - tyle metrów mają dwie szklane wieże (o 10 więcej niż Reichstag)
43 - windy
15 - metrów pod ziemią biegnie linia Północ-Południe
12 - metrów nad ziemią biegnie linia Wschód-Zachód
6 - wind panoramicznych
Redakcja "Rynku Kolejowego" serdecznie dziękuje PKP S.A. za pomoc w reliacji materiału sprawozdawczego.