Stolica Kanady pochwaliła się nowymi pociągami Stadlera Flirt O-Train, które obsłużą lekką kolej podmiejską Trillium Line z północy na południe miasta. Obecnie składy przechodzą testy. Będą musiały się mierzyć z surowymi kanadyjskimi zimami.
Trillium Line, zwana także O-Train Line 2, to lekka kolej, która biegnie z północy na południe regionu. Trasa pomiędzy Bayview a Greenboroma w Ottawie miała dotychczas 8 kilometrów. Była to jednotorowa linia z trzema mijankami. W latach 2013-15 linię zmodernizowano oraz wymieniono tabor, co poprawiło częstotliwość jazdy pociągów z 15 do 12 minut w szczycie. Od 3 maja 2020 roku linia ponownie jest zamknięta, gdyż realizowany jest projekt modernizacji i rozbudowy trasy o osiem stacji i 16 kilometrów torów. W ramach zadania powstaje także 4-kilometrowa odnoga do międzynarodowego lotniska Macdonald-Cartier. Zakończenie prac zaplanowano w 2023 roku.
– Do tej pory testy przebiegały bardzo dobrze na czterokilometrowym odcinku torowym na południowym krańcu trasy – przyznaje Jim Watson, burmistrz Ottawy. Składy Stadlera napędzane są dieslem i kursować będą ze stacji Bayview w Hintonburgu do Riverside South oraz po odnodze do lotniska.
– Flirty mają dużo miejsca w środku. Podwoi to przepustowość istniejącej linii, dzięki możliwości przewiezienia jednym składem do 420 pasażerów na tej linii – mówi radny miasta, Allan Hubley. Pociągi zostały zaprojektowane specjalnie do jazdy w ekstremalnie zimnym klimacie. – Kabina, w której znajduje się maszynista, ma lepszą wentylację powietrza. Okna są ogrzewane, dzięki czemu kierujący będzie miał dobrą widoczność – podkreślił Hubley. Co więcej, pociąg jest wyposażony z przodu w pług śnieżny, co jest niezwykle istotne w trudnych warunkach zimowych panujących w Kanadzie.
Ottawa zakupiła za 80 mln franków szwajcarskich (ok. 400 mln zł) od Stadlera siedem czteroczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Składy mają 80 metrów długości. Każdy wyposażony jest w cztery silniki diesla o mocy 480 kW. Zajmują one jeden – techniczny i umiejscowiony po środku pociągu – człon (nie ma w nim miejsc siedzących) i dostarczają prąd do zamontowanych w składnie silników trakcyjnych. Takie rozwiązanie sprawia, że pociągi mogą być w przyszłości przebudowane na w pełni elektryczne, wodorowe lub bateryjne. Wystarczy zdemontować silniki spalinowe i zamontować np. system pantografowy.
Pojazdy dla Ottawy były montowane w zakładach Stadlera w Bussnang w Szwajcarii. Trillium Line, którą obsłużą Flirty oraz posiadane przez miasto sześć pociągów Alstom Lint, ma być gotowa dla pasażerów w sierpniu przyszłego roku. Pierwotnie zakładano, że prace nad rozbudową trasy zakończą się w sierpniu tego roku. W konsekwencji oznacza to więcej czasu na testy składów Stadlera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.