Zarząd OT Logistics zawarł warunkową umowę inwestycyjną z STK Group, jednym z największych prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce. Dotyczy nabycia akcji STK i Kolei Bałtyckiej, stanowiących odpowiednio 100% i 80% udziału w kapitale zakładowym i ogólnej liczbie głosów. Łączna wartość transakcji nabycia udziałów w obu spółkach wyniesie ok. 33,1 mln zł.
STK jest piątym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Polsce pod względem wykonanej pracy przewozowej. Specjalizuje się w przewozach masowych i transporcie ładunków ponadgabarytowych. Głównymi klientami nabywanych przez OTL spółek są największe w Polsce zakłady z branży paliwowej, energetycznej i ciepłowniczej. O możliwej transakcji
pisaliśmy po raz pierwszy tutaj.
– Akwizycja Grupy STK wpisuje się w naszą strategię rozwoju i wzmacnia nasze kompetencje w transporcie kolejowym, który odgrywa coraz większą rolę również w obsłudze naszych portów. Liczymy, że synergie wynikające z przejęcia grupy kolejowej wzmocnią naszą ofertę dla klientów, co następnie przełoży się na wzrost naszych udziałów rynkowych i rentowności z działalności transportowej. Chcemy, aby STK odgrywało ważną rolę w budowanym przez nas korytarzu Bałtyk-Adriatyk i aby specjalizowało się w transporcie produktów rolnych z Europy Środkowej do polskich portów – mówi Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics.
Spółka na plusieJak podaje OTL, w 2015 r. Grupa STK wypracowała 104,7 mln zł skonsolidowanych przychodów i 18,1 mln zł zysku netto. Roczne obroty obu przejmowanych spółek z działalności kolejowej oscylują na poziomie ok. 80 mln zł. W 2015 r. EBITDA w segmencie przewozów kolejowych w przypadku STK wyniosła 5,3 mln zł, podczas gdy EBITDA Kolei Bałtyckiej S.A. sięgnęła 0,8 mln zł. Jak czytamy w informacji, dzięki akwizycji Grupy STK, OT Logistics będzie mieć do dyspozycji nowe aktywa kolejowe, które umożliwią efektywną obsługę transportową ładunków o dużych rozmiarach i towarów masowych (m.in. biomasy, węgiel i kruszywa), a także produktów chemicznych. W efekcie, OT Logistics zyska nowe możliwości przewozowe i dostęp do nowych rynków.
– Dołączamy do Grupy Kapitałowej o międzynarodowym zasięgu, dzięki czemu STK może skutecznie wykorzystywać swój potencjał. Jestem przekonany, że dotychczasowe kompetencje STK w zakresie przewozów specjalistycznych i masowych wpisują się w plan rozwoju OT Logistics. Niewątpliwym atutem STK jest zmotywowany i kompetentny zespół osób, z odwagą podejmujących się nowych wyzwań i zorientowanych na sukces w biznesie kolejowym. Ich wiedza na temat branży i oczekiwań klientów będzie nieoceniona dla całej Grupy Kapitałowej OT Logistics – mówi Adrian Gierczak, prezes STK.
Sprzedaż dopiero za zgodą UOKIKSprzedaż udziałów w obu spółkach nastąpi po spełnieniu wszystkich wskazanych w umowie warunków zawieszających, w tym m.in. po podjęciu przez Radę Nadzorczą OT Logistics uchwały wyrażającej zgodę na transakcję, uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na koncentrację i podjęciu 30 czerwca br. przez Walne Zgromadzenie akcjonariuszy uchwały emisyjnej.
W ramach rozliczenia transakcji, Grupa STK nabędzie 91.406 akcji serii D OT Logistics (ilość walorów nie uwzględnia skutków uchwały o splicie akcji, która będzie przedmiotem głosowania na Walnym Zgromadzeniu Spółki 30 czerwca br.) o łącznej wartości 23,4 mln zł, czyli 256 zł za jedną akcję (po podwyższeniu kapitału będą one stanowić 6% udziału w kapitale zakładowym OT Logistics i ogólnej liczbie głosów). Pozostała część ceny za akcje STK i Kolei Bałtyckiej zostanie uregulowana przez OT Logistics w drodze bezgotówkowych rozliczeń związanych ze sprzedażą na rzecz STK Group nieruchomości należących do STK i jej spółki zależnej.