Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polregio i Arriva odwołały się od warunków przetargu na Podlasiu

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Polregio

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polregio i Arriva odwołały się od warunków przetargu na Podlasiu
fot. PLK - zdjęcie ilustracyjne
Zarówno Polregio, jak i Arriva złożyły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej ws. przetargu województwa Podlaskiego na wybór przewoźnika. Obie firmy złożyły oferty w pierwszym przetargu, który jednak nie został rozstrzygnięty.

We wrześniu ubiegłego roku województwo podlaskie ogłosiło przetarg na przewozy kolejowe na lata 2025 - 2029; został on jednak unieważniony ze względu na przekroczony kosztorys przez obu oferentów. W lutym tego roku woj. podlaskie powtórzyło nieudany przetarg. Jak się okazuje, obaj potencjalni oferenci oprotestowali warunki przetargu

Polregio: marszałek chce przerzucić wszystkie ryzyka na operatora

Jak czytamy w oświadczeniu Polregio dotyczącym złożonego odwołania, chodzi o "nieadekwatne do obecnej sytuacji gospodarczej warunki" określone w przetargu. - Chcemy kontynuować pełnienie roli zarówno głównego przewoźnika pasażerskiego dla mieszkańców województwa, jak również liczącego się pracodawcy, który zapewnia niezmienioną liczbę miejsc pracy i poziom wynagrodzeń. Na Podlasiu aż 256 osób znajduje zatrudnienie w Polregio - podkreśla przewoźnik. Jego zdaniem, warunki przetargu powinny być skonstruowane w taki sposób, aby wyłonić wykonawcę, który oferuje najwyższą jakość usług w najkorzystniejszej cenie, nie faworyzując określonych podmiotów.

Przewoźnik podkreśla, że w latach 2021-2024 niemal trzykrotnie wzrosły ceny energii trakcyjnej (w drugim półroczu 2024 r. o 270,4% w porównaniu do 2021 r.). W tym czasie ceny paliwa trakcyjnego wzrosły o 37,9%. Wskaźnik skumulowanej inflacji w Polsce w latach 2020-2024 wynosi 47,6%.  - W przetargu na świadczenie usług publicznych w zakresie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa podlaskiego na lata 2025-2029 marszałek województwa wbrew rynkowej praktyce przerzucił na operatora wszystkie ryzyka wzrostu kosztów przewozów wynikające z rosnących kosztów niezależnych oraz z inflacji, mimo że nie można oszacować, na ile będą one rosły w najbliższych pięciu latach, co w konsekwencji oznacza przeniesienie na operatora wszystkich ryzyk związanych z realizacją usługi - dowodzi Polregio.

Jak dodaje przewoźnik, w Unii Europejskiej regionalne przewozy pasażerskie są z definicji deficytowe. A ponieważ takie przewozy są podstawową usługą publiczną każdego kraju, oferta cenowa biletów nie może być zbyt wygórowana – bilety pokrywają niecałe 40 proc. kosztów. W Polsce marszałkowie województw otrzymali zwiększony udział w poborze podatków PIT i CIT, aby mogli wywiązać się z obowiązku zorganizowania przewozów. Planowane na 2024 r. dopłaty województw do pociągokilometrów (pckm) wzrosły średnio o 53,9% w porównaniu do wartości pierwotnych z umów PSC. Kwota przeznaczona przez marszałka województwa podlaskiego na zorganizowanie przewozów w latach 2025-2029 to 367 755 377 zł, czyli 31,34 zł na pckm. Stawka rekompensaty na 2024 r. z uwzględnieniem Funduszu Kolejowego jest wyższa – wynosi 35,32 zł na pckm – a mimo to z trudem wystarczająca do realizacji przejazdów - przypomina Polregio.

Wymaganie młodych pojazdów faworyzuje niektórych przewoźników?

Zastrzeżenia przewoźnika budzą także kryteria sformułowane w specyfikacji warunków zamówienia. - Zgodnie z nowymi zasadami współpracy marszałków z przewoźnikami kolejowymi, istotna jest rewaloryzacja umów, aby nie były one deficytowe. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego kryterium nie powinna być jedynie cena. Z pewnością proporcjonalnym kryterium udziału w postępowaniu przetargowym jest zapewnienie odpowiedniego poziomu utrzymania taboru, czyli wykazania dostępu do zaplecza utrzymaniowego. Ma to fundamentalne znaczenie dla wykonywania na pracy eksploatacyjnej oraz dostępności taboru w regionach. Brak wymogu posiadania odpowiedniego zaplecza technicznego stwarza ryzyko, że przetarg wygra firma, która nie będzie miała możliwości realizacji zamówionego rozkładu jazdy - twierdzi przewoźnik.

W specyfikacji warunków zamówienia zostało zdaniem Polregio ujęte kryterium, które narusza zasady uczciwej konkurencji i może prowadzić do faworyzowania określonych przewoźników, a jest nim sprecyzowanie wieku pojazdów (muszą być wyprodukowane lub modernizowane nie wcześniej niż w 2015 r.) oraz minimalnej prędkości eksploatacyjnej (120 km/h). Dla realizacji przedmiotu zamówienia nie ma znaczenia, czy pojazdy zostały wyprodukowane w 2015 roku, czy rok lub dwa lata wcześniej. Ten wymóg nie ma udokumentowanego uzasadnienia technicznego. Większość taboru Polregio to pojazdy, które są w eksploatacji ponad 40 lat - przyznaje przewoźnik. - Jesteśmy przekonani, że zaproponowane warunki przetargu mogą godzić w interes klientów - pasażerów województwa podlaskiego - i skutkować tym, że świadczone im usługi będą droższe, gorszej jakości lub nie będą możliwe do zrealizowania - podsumowuje Polregio.

Arriva: Termin na zmianę przewoźnika jest nierealny

Arriva w swoim odwołaniu również zwraca uwagę na konieczność waloryzacji wynagrodzenia. Dodatkowo przewoźnik uważa, że start przewozów już 1 stycznia 2025 roku "jest nierealny i niemożliwy do dotrzymania dla wykonawców oprócz dotychczasowego" (czyli Polregio); dodatkowo określenie terminu świadczenia usług wskazaną datą kalendarzową skutkuje zdaniem Arrivy niepewnością co do długości okresu mobilizacji między datą zawarcia umowy, a 1 stycznia 2025 roku. Zdaniem Arrivy, określenie terminu zakończenia świadczenia usług sztywną datą kalendarzową do 31 grudnia 2029 r. bez uzasadnionej przyczyny, kreuje dodatkowe ryzyka ofertowe oraz kontraktowe po stronie wykonawcy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Zobacz również:

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Dwie zachodniopomorskie Hybrydy z "losową usterką"

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Zobacz również:

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

Tabor i technika

SA136 zyskują barwy Polregio [zdjęcia]

inf. pras. Polregio 12 lutego 2024

Dwie zachodniopomorskie Hybrydy z "losową usterką"

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5