PKP PLK przedstawiły plan poprawy obsługi kolejowej Ostrołęki. Jego główny element to nowa stacja w pobliżu linii 35 z łącznicami wyprowadzającymi ruch na Tłuszcz i w kierunku obecnej stacji. Wstępny odzew ze strony mieszkańców i samorządu był bardzo pozytywny – informuje portal Moja Ostrołęka.
Obecny na spotkaniu pełnomocnik zarządu PKP PLK Paweł Pleśniar poinformował ostrołęczan o nowym pomyśle przybliżenia dworca do centrum ich miasta. Koncepcja różni się znacznie od tej
poddanej konsultacjom społecznym w roku 2020. Zamiast – jak proponowano wówczas – w pasie między historycznym śródmieściem a Osiedlem Stacja, nowy dworzec miałby zostać wybudowany po południowo-zachodniej stronie miasta w rejonie ul. Modrzejewskiej. Łącznice doprowadzające do stacji ruch z linii 35 tworzą na mapach kształt pętli, wewnątrz której znajduje się obecna oczyszczalnia ścieków.
Dworzec bliżej centrum? To możliwe
Korzyścią byłoby skrócenie odległości między Starym Miastem a dworcem – zarówno w porównaniu ze stanem obecnym, jak i ze wspomnianą koncepcją z 2020 r. – oraz przybliżenie do innych dużych osiedli (Sienkiewicza, Łęczysk). W razie realizacji tej wizji konieczna byłaby budowa łącznicy między liniami 29 i 35, by pociągi z kierunku Tłuszcza i Warszawy mogły wjeżdżać na stację bez zmiany kierunku jazdy.
Pewne pozostaje, że ewentualna budowa nowej stacji to odległa perspektywa. Studium wykonalności ma być – według planów zarządcy infrastruktury – gotowe dopiero za trzy lata. Do rozwiązania pozostałby też problem koordynacji z planowaną przez miasto budową w pobliżu obwodnicy.
Łomża: Przy okazji przyspieszą pociągi do Tłuszcza
Wiceminister mówił także o wchodzącej w skład programu Kolej Plus
rewitalizacji linii 49 Łomża – Śniadowo i 36 między Śniadowem a Łapami. Według zapowiedzi Malepszaka jednocześnie z nią (w latach 2025-2026) mają zostać wykonane prace poprawiające stan torów na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka. W efekcie prędkość maksymalna pociągów ma zostać podwyższona do 120 km/h z niewielkimi ograniczeniami miejscowymi.
Linia łomżyńska zostanie poddana niewielkim korektom przebiegu. W samej Łomży ma zostać wybudowana nowa stacja, a w Śniadowie – odbudowana łącznica pozwalająca na zjazd z linii 49 w kierunku Białegostoku bez zmiany czoła. Całość ma zostać oddana do użytku najpóźniej w czerwcu 2027 r. – dwa lata przed zakończeniem całego programu Kolej Plus. Malepszak zasugerował też, że – po pozyskaniu hybrydowych zespołów trakcyjnych (linia do Łomży ma pozostać niezelektryfikowana) – trasę, oprócz przewoźników regionalnych, mogłyby obsługiwać PKP Intercity.