Wykonawca studium modernizacji linii 29 rozważa budowę nowego dworca bliżej centrum Ostrołęki. Towarzyszyć ma temu budowa łącznic, wyprowadzających ruch w kierunku Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap. Trwa zbieranie opinii mieszkańców na temat tego wariantu inwestycyjnego.
Bolączką kolei w Ostrołęce, podobnie jak w wielu innych miejscowościach w dawnym zaborze rosyjskim, jest oddalenie głównej stacji od największych skupisk ludności. Wprawdzie bezpośrednio przy dworcu znajduje się tzw. osiedle Stacja, jednak położone nad Narwią śródmieście i historyczne centrum jest oddalone od niego o ok. 4 kilometry. Obie części miasta są rozdzielone pasem luźnej zabudowy i nieużytków. Zniechęca to wielu mieszkańców do podróżowania pociągami. Zamiast nich wielu wybiera odjeżdżające z dworca w ścisłym centrum autobusy PKS lub jazdę własnym samochodem (przez miasto przebiega droga krajowa 61 z Augustowa do Warszawy).
Szansę na zmianę tego stanu daje modernizacja linii kolejowej 29 Tłuszcz – Ostrołęka. Trwają konsultacje społeczne dwóch wariantów inwestycji. Jeden z nich zakłada wprowadzenie linii w pobliże centrum miasta i budowę nowego głównego dworca Ostrołęka Centrum we wspomnianym pasie między śródmieściem a osiedlem Stacja. W wariancie tym przewiduje się także budowę łącznic między liniami 29 i 34 oraz 35 oraz między liniami 36 i 900. Ich układ ma pozwolić na wyprawianie z nowej stacji pociągów we wszystkich istniejących kierunkach z wyjątkiem towarowej linii 900 (do Tłuszcza, Szczytna, Siedlec i Łap).
Opinie na temat inwestycji mieszkańcy mogą wyrażać opinię poprzez formularz konsultacyjny. Wykonawca studium planuje także zorganizować w tej sprawie spotkanie w formie wideokonferencji. Zapowiadany termin to koniec października.
Umowę na studium wykonalności modernizacji linii 29 PKP PLK
podpisały z firmą BBF w czerwcu. Opracowanie ma być gotowe do końca 2022 r. Zakres dokumentu ma objąć także inne linie kolejowe: 13 (Krusze – Pilawa), 34 (Ostrołęka – Małkinia), 900 (do elektrowni Goworki) oraz łącznicę 513. PKP PLK wymaga też przeanalizowania zasadności ewentualnej budowy nowej łącznicy między liniami 34, 29 i 35, mającej umożliwić przejazd od strony Małkini w kierunku Ostrołęki bez zmiany czoła.
Deklarowany przez PKP PLK cel projektu to poprawa przepustowości linii kolejowych – między innymi – pod kątem przewozów do elektrociepłowni w Ostrołęce. Pod uwagę ma zostać wzięta też rola, jaką w przyszłości będzie odgrywała linia w dojazdach z północno-wschodniego Mazowsza
do Centralnego Portu Komunikacyjnego (linia Tłuszcz – Ostrołęka ma być częścią „szprychy” nr 3).