PKP PLK przystąpiły do realizacji prac przy wybranych torach, rozjazdach i urządzeniach sterowania na stacjach Częstochowa Stradom, Lisów i Kochanowice. Zakończenie robót przewidywane jest w połowie grudnia.
Zadanie określono jako zaprojektowanie i wykonanie robót branży torowej w stacji Częstochowa Stradom, Lisów, Kochanowice w ramach projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa – Fosowskie”. Pracę nad tymi robotami PKP PLK zleciły dotychczasowym wykonawcom, tj. Przedsiębiorstwu Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie oraz Przedsiębiorstwu Remontowo-Budowlanemu „Tor” sp. z o.o. w Mysłowicach, w ramach wcześniejszego zamówienia i traktowane są jako zamówienie uzupełniające, będące kontynuacją zamówienia podstawowego.
Częstochowa Stradom
Stacja ta jest przystankiem dla pociągów Intercity: EIC i EIP obsługiwanych składami Pendolino. W ramach robót rewitalizacyjnych wybudowano nowe, wyższe perony, zrewitalizowano kilka torów oraz równolegle odnowiono budynek dworca.
PKP PLK przewidują tutaj rewitalizację torów stacyjnych o numerach 3, 3a i 101. Dodatkowo wymienionych zostanie pięć rozjazdów zwykłych (numery 41, 42, 43, 46 i 82) wraz z szynami przejściowymi lub wstawkami międzyrozjazdowymi oraz dwa rozjazdy krzyżowe (nr 44 i 85). Ponadto wykonawca będzie musiał dostosować układy elektrycznego ogrzewania rozjazdów do nowego typu rozjazdów (jeden krzyżowy i dwa zwyczajne) oraz wymienić napędy sześciu rozjazdów (numery 41, 42, 43, 44ab, 44cd, 46). Zamówienie obejmuje też regulację sieci trakcyjnej.
Lisów
Na tej stacji wykonawca będzie musiał poddać rewitalizacji tor stacyjny nr 3 (dawniej 5) oraz zlikwidować tor 3b i zabudować kozioł oporowy. Na torze nr 5 konieczna jest regulacja liczników osi tak samo, jak w przejściach rozjazdowych. Wymianie podlegać będą trzy rozjazdy o numerach 8, 21 i 24. Tak samo, jak na Częstochowa Stradom, tak i tutaj konieczna jest regulacja sieci trakcyjnej.
Kochanowice
Nieco więcej robót czeka wykonawcę w Kochanowicach. Przede wszystkim należy wykonać pochylnię dla wózków, niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości ruchowej na ciągu komunikacyjnym od budynku dworcowego do peronów 1 i 2. Ponadto, na wymianę czekają rozjazdy oznaczone numerami 7 i 22 wraz z szynami przejściowymi lub wstawkami międzyrozjazdowymi, które zyskają nawierzchnię nowego typu – 60E1 (podrozjazdnice strunobetonowe, warstwa ochronno filtracyjna z klińca 25 cm na geowłókninie). Moduł odkształcenia ustalono na poziomie od 90 MPa wzwyż.
Dodatkowo przewidziano rewitalizację nawierzchni toru nr 3, na którym inwestor oczekuje nawierzchni typu 49E1 (wymiana ciągła podkładów typu II/b miękkie, ich rozstaw co 65 cm i przytwierdzenie szyn typu K, warstwa podsypki pod podkładem min. 25 cm) oraz likwidacji styków klasycznych.
Również i w tym przypadku konieczne jest dostosowanie urządzeń EOR do nowego typu rozjazdów i regulacja sieci trakcyjnej.
Likwidacja ostatnich ograniczeń
Według dokumentacji, realizacja wymienionych wyżej prac przyczyni się między innymi do podniesienia prędkości pociągów poprzez likwidację istniejących ograniczeń oraz do poprawy oferty przewozowej przewoźników. Planowanym efektem jest również podniesienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, poprawa ruchomych właściwości stacji i ich własności funkcjonalnych. Wzrosnąć ma także jakość obsługi podróżnych poprzez zapewnienie dostępności do infrastruktury kolejowej osobom o ograniczonej możliwości poruszania. Podniesiona zostanie także przepustowość linii.
Kontynuacja prac
PKP PLK podpisały umowę z dotychczasowym wykonawcą na mocy przepisów o zamówieniach publicznych, które dopuszczają zlecenie dotychczasowemu wykonawcy prac, które są de facto kontynuacją wcześniejszego zlecenia, a ich wartość nie przekracza 50% wartości robót podstawowych (tu już wcześniej przewidziano zamówienie uzupełniające o wartości 20%), zaś zlecenie nastąpiło w ciągu 3 lat.
– Umowa została już podpisana z dotychczasowym konsorcjum – powiedział serwisowi rynek-kolejowy.pl Jacek Karniewski z PKP PLK i dodał: – To jest uzupełnienie i kontynuacja dotychczasowych prac. Ich zakończenie przewiduje się do połowy grudnia – wyjaśnił. Tym samym należy się spodziewać zapowiadanego wcześniej podniesienia prędkości szlakowej z obecnych 120 do 140 km/h.