Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
17-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Flirty królują na Mazowszu. "Niedługo pożegnamy EN57"
Fot. Koleje Mazowieckie
Jakie zakupy taborowe realizuje obecnie mazowiecki samorząd wraz z Kolejami Mazowieckimi. Kiedy pożegnamy najstarsze EN57 na Mazowszu? O to pytaliśmy prezesa Kolei Mazowieckich Roberta Stępnia.

Jak obecnie wygląda tabor KM? Ile i jakich typów pojazdów jest na stanie?

Park taborowy jest dosyć zróżnicowany. Oprócz 61 szt. ezt ER160 FLIRT 3 posiadamy m.in. ezt serii: EN57 zmodernizowane w różnym zakresie, 45WE, czyli Impulsy, EN76 – ELFY, ER75 – pierwsze FLIRTY oraz wagony piętrowe produkcji Bombardiera i PESY, lokomotywy, a także szynobusy. W sumie 334 pojazdy, z których ponad połowa (54%) to pojazdy nowej generacji.

Jakie kontrakty są w trakcie realizacji? Jakie nowe zapisy w specyfikacjach pojawiały się w ostatnich latach i jak zmieniało się podejście KM do organizowania przetargów w ostatnich latach?

Obecnie realizujemy umowy ze Stadler Polska obejmujące dostawę w sumie  50 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. W najbliższym czasie planowane jest zawarcie kolejnych umów na dostawę dodatkowych 25 pojazdów tej samej serii. W przypadku zrealizowania tych planów Koleje Mazowieckie będą dysponować jednolitą flotą 136 nowoczesnych ezt serii ER160. Pojazdy będą jeździły praktycznie po całym Mazowszu. Dodatkowo Spółka, jako pełnomocnik Samorządu Województwa Mazowieckiego (SWM), podpisała umowę z PESA Bydgoszcz na dostawę 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 61WE model REGIO 160. Pojazdy te będą obsługiwały połączenia w subregionie radomskim.

W kwestii podejścia do przetargów Spółka KM przykłada szczególną wagę do wysokiej niezawodności i trwałości pojazdów, jak również wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Zwracamy także uwagę na długość i pojemność składów pociągowych. Liczba miejsc siedzących stanowiła jedno z podstawowych kryteriów w nowych przetargach. Równie istotne były także wymagania w zakresie niskiej energochłonności. Spółka KM jako pierwsza w Polsce wprowadziła tego typu zapisy, co pozwoliło zakupić niezwykle oszczędne pojazdy.

Jakich postępowań możemy się spodziewać w najbliższym czasie? A zwłaszcza, czy ciągle jest rozważane pozyskanie składów piętrowych?

W najbliższym czasie zamierzamy skupić się na pozyskaniu pojazdów do obsługi linii niezelektryfikowanych. Po przeprowadzeniu analiz została podjęta decyzja, że Samorząd Województwa Mazowieckiego pozyska dla Kolei Mazowieckich pojazdy spalinowe. Koleje Mazowieckie jako pełnomocnik samorządu ogłosiły przetarg na dostawę 6 szt. dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych wraz z pakietem naprawczo-pozderzeniowym, szkoleniem pracowników z zakresu ich obsługi oraz serwisowaniem tych pojazdów w poziomach utrzymania do P1 do P3 od dnia ich dostarczenia do końca 2031 r.

Pojazdy piętrowe wciąż są w kręgu zainteresowania Spółki KM. Niestety, ze względu na ograniczenie dotyczące maksymalnej ceny pojazdu objętego dofinansowaniem ze środków KPO, Spółka KM była zmuszona do zmiany swoich planów oraz zakupu kolejnych ezt. Mamy jednak nadzieję, że niebawem pojawią się kolejne instrumenty, które umożliwią finansowanie inwestycji w tabor piętrowy, który przy rosnących potokach pasażerskich oraz ograniczeniach infrastrukturalnych, w szczególności dotyczących długości peronów w ruchu regionalnym, wydaje się być zakupem nieuniknionym.

Kiedy ostatni EN57 zjedzie z torów (ostatnie dwie niezmodernizowane sztuki kursują już niemal wyłącznie z Ostrołęki do Tłuszcza - dop. red.)?

Ostatni pojazd serii EN57 zjedzie z torów najprawdopodobniej w 2025 r. W eksploatacji pozostaną jednak jeszcze pojazdy zmodernizowane na bazie pojazdów serii EN57 (np. AL i AKM).

Całość rozmowy ukaże się w najnowszym papierowym wydaniu miesięcznika Rynek Kolejowy
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5