Wyczerpana została cała ścieżka legislacyjna w sprawie kary, którą UOKiK nałożył na PKP Cargo za nadużywanie pozycji rynkowej... w 2006 roku.
Zarząd PKP Cargo poinformował, że 11 października 2022 r. Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie kary nałożonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zasądził też od PKP Cargo na rzecz UOKiK kwotę 540 zł kosztów zastępstwa procesowego.
Sprawa dotyczyła zarzutu nadużycia przez spółkę pozycji dominującej na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych. Karę UOKiK nałożył w lipcu 2009 roku, a chodziło o praktyki z 2006 roku – Urząd stwierdził, że przewoźnik wykorzystuje swoją przewagę i narzuca części kontrahentów uciążliwe warunki współpracy. Sprawę zgłosił CTL Logistics, prywatny konkurent PKP Cargo, a szkodliwej praktyki państwowa spółka zaprzestała na początku 2007 roku.
Mimo to PKP Cargo odwoływało się od decyzji UOKiK we wszystkich możliwych instancjach; efektem był jednak tylko czterokrotny wzrost kary – początkowo miała wynosić ok. 15 mln złotych. Dopiero teraz, wyrokiem Sądu Najwyższego, sprawa została ostatecznie zamknięta. PKP Cargo karę zapłaciło już wiele lat temu.
To nie jedyny przypadek udowodnionego nadużywania pozycji dominującej przez PKP Cargo w historii spółki. UOKiK nakładał na spółkę kary również
wcześniej, w 2004 i 2009 roku, jak i później –
nawet w 2016 roku.