Polski koncern paliwowy optuje za elektryfikacją linii kolejowej nr 33 na północ od Płocka. Choć takich prac nie uwzględnia zapowiadana przez PKP PLK modernizacja trasy, Orlen widzi duże korzyści płynące z inwestycji. Ma ona przynajmniej częściowo rozwiązać problemy z obsługą logistyczną wielkiej rafinerii.
Na naszych łamach informowaliśmy niedawno o planowanej modernizacji linii kolejowej nr 33 pomiędzy Kutnem a Sierpcem. Najważniejsze założenia inwestycji to częściowa dobudowa drugiego toru na odcinku z Płocka w kierunku Kutna i stworzenie towarowej obwodnicy Płocka. Dzięki temu znacznie wzrosnąć ma przepustowość trasy, która jest wykorzystywana nie tylko w ruchu pasażerskim, ale i – przede wszystkim – towarowym.
Potrzeba alternatywnego ciągu do Trójmiasta
Największym nadawcą i odbiorcą ładunków na linii płockiej jest rzecz jasna Orlen. – Transport kolejowy pełni istotną rolę w funkcjonowaniu zakładu produkcyjnego w Płocku. Tą drogą dystrybuowane są przede wszystkim gotowe paliwa oraz produkty petrochemiczne, a także materiały i surowce niezbędne w bieżącej działalności zakładu, np. mączka wapienna – stwierdza Biuro Prasowe Orlenu. Łącznie płocka rafineria transportuje koleją kilka milionów ton produktów w skali roku.
Rozpoczęcie prac studialnych zapowiadających modernizację trasy jest więc z punktu widzenia spółki paliwowej ważne. – Obecny standard linii kolejowej nr 33 w coraz mniejszym stopniu odpowiada stale rosnącym potrzebom ekspedycyjnym naszego zakładu w szczególności w aspekcie jej elektryfikacji, dopuszczalnych nacisków osiowych oraz maksymalnej długości obsługiwanych składów. Ponadto stopniowo wyczerpuje się także pojemność stacji PKP Płock-Trzepowo – usłyszeliśmy.
Na ile planowane inwestycje PKP PLK pomogą w rozwiązaniu tych problemów? Orlen podkreśla, że na zaproszenie Polskich Linii Kolejowych uczestniczył w konsultacjach dotyczących rozwiązań projektowych. – Szczególnie aspekt obwodnicy torowej Płocka wymaga wzajemnego zrozumienia oraz ścisłej współpracy – ocenił właściciel rafinerii. – Z naszej perspektywy duże znaczenie miałoby także rozszerzenie prac projektowych o odcinek północny linii nr 33, w tym o jego elektryfikację. Umożliwiłoby to zbudowanie alternatywnego połączenia kolejowego z drugą z naszych rafinerii – dodały służby prasowe koncernu.
Infrastruktura zakładowa już po modernizacji
Orlen zaznacza także, że w latach 2021 – 2024 zmodernizował bocznicę kolejową na terenie swojego zakładu. Zakres robót obejmował m.in. sterowanie ruchem kolejowym. Trwają analizy dotyczące ewentualnych dalszych potrzeb inwestycyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.