Partnerzy serwisu:
Biznes

Orlen porozumiał się z Kolejami Litewskimi. Spór zażegnany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Orlen porozumiał się z Kolejami Litewskimi. Spór zażegnany
Fot. Orlen Lietuva
Koleje Litewskie oraz polska spółka naftowa Orlen Lietuva osiągnęły porozumienie w sporze dotyczącym taryf za przewóz ładunku koleją. – Ten spór nie był korzystny ani dla Litwy ani dla Polski – podkreślił premier Litwy Saulius Skvernelis.

Orlen Lietuva i Koleje Litewskie podpisały w Wilnie porozumienie, kończące wieloletnie spory pomiędzy spółkami. W wydarzeniu udział wzięli prezes zarządu PKN Orlen Wojciech Jasiński, premier Litwy Saulius Skvernelis oraz litewski minister transportu Rokas Masiulis.

Czego dotyczy kompromis?

Osiągnięty kompromis przewiduje równy podział wzajemnych roszczeń, wynikających ze sporu o stosowanie opłaty infrastrukturalnej. Wypracowano również porozumienie dotyczące wysokości taryf i wzajemnych zobowiązań, które obie strony uznały za konkurencyjne i korzystne biznesowo. Ustalony został także sposób stosowania opłaty infrastrukturalnej.

– Decyzja o inwestycji w Możejki, której patronował prezydent Lech Kaczyński, była decyzją gospodarczą, ale też decyzją o długofalowym zaangażowaniu w stabilność całego naszego regionu. Dlatego jednym z priorytetów kierowanego przeze mnie zarządu było otwarcie nowego rozdziału w relacjach na tym rynku, w szczególności między Orlen Lietuva i Kolejami Litewskimi. Mamy za sobą kilka miesięcy trudnych i twardych negocjacji, w trakcie których obie strony broniły swoich racji. Dzięki profesjonalizmowi, zaangażowaniu i gotowości do poszukiwania rozwiązań udało nam się wypracować umowę, która zapewni obydwu stronom stabilizację, możliwość rozwoju i korzyści ekonomiczne – powiedział Wojciech Jasiński, prezes zarządu PKN Orlen.

PKN Orlen i Koleje Litewskie zobowiązały się zarówno do zakończenia sporów sądowych dotyczących spraw, które są elementem porozumienia, jak i nie angażowania się w postępowania w tym zakresie w przyszłości.

Kwestia odbudowy odcinka torów do Renge, rozebranego w 2008 roku, pozostaje do rozstrzygnięcia po ogłoszeniu decyzji Komisji Europejskiej. Kwestia ta nie była przedmiotem negocjacji, ze względu na toczące się w Brukseli postępowanie.

Spór który szkodził i Polsce, i Litwie

Porozumienie wypracowane zostało dzięki wysiłkom zespołów negocjacyjnych Orlen Lietuva i Kolei Litewskich oraz bezpośredniemu zaangażowaniu w sprawę nadzorów właścicielskich obu podmiotów. Rozwiązanie napiętej sytuacji wokół litewskiej inwestycji Orlenu było jednym z priorytetów zarządu PKN Orlen w ostatnich kilkunastu miesiącach. Z drugiej strony, zarówno nowy zarząd Kolei, jak i minister Masiulis przy wsparciu Premiera Skvernelisa wykazali determinację do gruntownego przeglądu tematów będących przedmiotem wieloletnich nieporozumień.

– Ten spór nie był korzystny ani dla Litwy ani dla Polski. Szkoda, że pochłonął on tak dużo czasu. Na szczęście w końcu możemy dać dobry przykład w stosunkach polsko-litewskich. Dzisiejsze porozumienie potwierdza, że najtrudniejsze nawet i najbardziej zaognione kwestie w stosunkach gospodarczych lub politycznych mogą zostać rozwiązane. Wszystko zależy wyłącznie od dobrej woli obu stron – powiedział premier Litwy Saulius Skvernelis.

Spór Orlenu Lietuva z Kolejami Litewskimi narastał od czasu rozmontowania w 2008 r. odcinka torów do Renge, najkrótszego połączenia prowadzącego z Możejek na Łotwę. W kolejnych latach przedmiotem nieporozumień stały się kwestie nieprzestrzegania gwarancji stosowania przez Koleje konkurencyjnych taryf przewozowych dla Orlen Lietuva. Następnie do i tak już wysokich stawek dla Orlen Lietuva naliczona została tzw. opłata infrastrukturalna, która rocznie mogła wynieść w zależności od ilości zlecanych frachtów od kilku do kilkunastu milionów euro.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Jakub Madrjas 21 czerwca 2023

Fuzja Orlenu i Lotosu. Bruksela ma zastrzeżenia

Biznes

Orlen Koltrans łączy się z Euronaft Trzebinia

Biznes

Orlen Koltrans łączy się z Euronaft Trzebinia

inf. prasowa, oprac. JM 31 maja 2017

Orlen inwestuje w nowoczesną myjnię do cystern kolejowych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Tabor i technika

Stadler Polska zdobywa pierwsze zamówienie na Flirty dla Litwy

Jakub Madrjas 21 czerwca 2023

Fuzja Orlenu i Lotosu. Bruksela ma zastrzeżenia

Biznes

Orlen Koltrans łączy się z Euronaft Trzebinia

Biznes

Orlen Koltrans łączy się z Euronaft Trzebinia

inf. prasowa, oprac. JM 31 maja 2017

Orlen inwestuje w nowoczesną myjnię do cystern kolejowych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5