Orlen wydał oficjalny komunikat o połączeniu spółek kolejowych Lotos Kolej i Orlen Koltrans. Na razie będzie używana ta pierwsza nazwa, ale docelowo pociągi będą jeździć po prostu pod marką Orlen.
W maju pisaliśmy o
zatwierdzonym planie połączenia Lotos Kolej i Orlen Koltrans. 3 lipca 2023 roku Grupa Orlen poinformowała o zakończeniu transakcji, w ramach której spółka Lotos Kolej przejęła majątek Orlen KolTrans. – Połączenie Lotos Kolej i ORLEN KolTrans to nowe perspektywy rozwoju w oparciu o już posiadane kompetencje i zasoby. Uzyskane w ten sposób synergie wzmocnią pozycję koncernu na rynku kolejowych przewozów towarowych i stanowić będą punkt wyjścia do dalszej ekspansji. Integracja spółek kolejowych Grupy ORLEN to lepsze wykorzystanie posiadanego taboru, niezawodność dostaw paliw oraz jeszcze lepsze rozwiązania logistyczne dla naszych klientów – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu cytowany w komunikacie.
Od teraz Orlen będzie używał do opisu swojego biznesu kolejowego wyrażenia "Centrum kompetencji kolejowych". Jak czytamy, łącznie zatrudnia ono około 1700 pracowników, dysponuje ponad 180 lokomotywami oraz 5,5 tys. wagonów, z których ponad 5 tys. stanowią cysterny. Część taboru stanowi własność spółki, a pozostałe jednostki eksploatowane są na podstawie umów dzierżawy oraz leasingu.
Będzie nowa nazwa
Jak informuje Orlen, do momentu wygaśnięcia koncesji, jakie posiada Lotos Kolej, połączona organizacja będzie używać właśnie tej nazwy. Natomiast, zgodnie z założeniami, centrum kompetencji kolejowych będzie docelowo funkcjonowało pod marką Orlen. Spostrzegawczy goście targów kolejowych Rail Business Days w Ostrawie
mogli zobaczyć właśnie logo Orlenu, a nie Koltransu na lokomotywie wodorowej Pesy. Biuro prasowe spółki nie chciało jednak potwierdzić informacji o nowej nazwie przed zakończeniem procesu.
Jak czytamy w komunikacie, zintegrowany podmiot ma zapewniać "kompleksowe usługi logistyczne na potrzeby koncernu oraz w ramach możliwości operacyjnych i wolnych zasobów, także pozostałych podmiotów rynkowych". Celem strategicznym jest organizacja przewozów kolejowych w Grupie Orlen w oparciu o zasoby własne.
Rozbudowa wokół dawnego Lotos Kolej
Zważywszy na kompetencje, doświadczenie i skalę działalności gdańskiej spółki, ale także aspekty formalno-prawne (w tym m.in. brak konieczności ponownego uzyskania certyfikatów bezpieczeństwa), podjęto decyzję o konsolidacji obszaru logistyki kolejowej wokół spółki Lotos Kolej. To drugi największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce pod względem realizowanej pracy przewozowej i lider na rynku przewozów towarów niebezpiecznych. Integracja z Orlen KolTrans dodatkowo wzmacnia tę pozycję w branży transportowej - podsumowuje konglomerat energetyczno-paliwowy.