Partnerzy serwisu:
Biznes

Orlen KolTrans: 2022 – rok stabilizacji i wzrostu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Orlen KolTrans: 2022 – rok stabilizacji i wzrostu
fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Rok 2022, mimo trudnego otoczenia, był dla nas pomyślny. Dzięki umowom długoterminowym koszty naszej działalności nie wzrosły znacząco, a przewozy paliw były większe, niż przed rokiem – informuje Orlen KolTrans. Nieco zmniejszył się za to procentowy udział spółki w rynku.

Odpowiedzi na nasze pytania udzieliła Małgorzata Karcz z biura zarządu przewoźnika. – Przewozy paliw realizowane przez ORLEN KolTrans są na stabilnym oraz wysokim poziomie – zapewniła.

Przewozy rosły, ale wolniej, niż cały rynek

Potwierdzają to dane UTK, według których w 2021 r. udział Orlen KolTrans w łącznej masie przewiezionych towarów wyniósł 2,89%, a w 2022 r. – 2,88%. Jednocześnie jednak wielkość masy przewiezionej przez wszystkich operatorów wzrosła z 243,6 do 248,6 mln ton. Oznacza to, że Orlen KolTrans przewiózł w ubiegłym roku o 119 tysięcy ton ładunków więcej (2021 r. – 7,04 mln ton, 2022 r. – 7,159 mln ton).

Biorąc pod uwagę pracę przewozową, spadek był już większy – z 4,29% do 4,07%. Ponownie jednak po podstawieniu konkretnych wartości okazuje się, że praca przewoźnika wzrosła z 2,4 mld do 2,543 mld tonokilometrów.

W poszczególnych miesiącach stosunek statystyk z 2022 i 2021 r. kształtował się różnie. W styczniu przewieziona masa towarów wzrosła rok do roku o 5% (z 607 do 635 tys. ton), podczas gdy praca przewozowa zmalała o 4% (z 227,8 do 218,6 mln tonokm). W czerwcu wzrosły już zarówno masa (o 4% – z 574 do 594 tys. ton), jak i praca przewozowa (aż o 12%: z 198,2 mln do 221,314 mln tonokm). Grudzień natomiast przyniósł spadek w obu kategoriach (masa – o 8%, z 593 do 545 tys. ton; praca przewozowa – o 1%, z 202,9 do 199,9 mln tonokm).

W przededniu fuzji

Bez wpływu nie pozostały czynniki niezależne od przewoźnika (wojna za wschodnią granicą oraz wzrost cen surowców energetycznych). – Wybuch wojny w Ukrainie spowodował wzrost zapotrzebowania na przewozy paliw realizowane przez ORLEN KolTrans. Spółka na cały 2022 rok miała zakontraktowaną stałą, niską cenę energii trakcyjnej, a jedyny wzrost kosztów dotyczył paliwa – oleju napędowego. Inflacja natomiast nie miała zbyt dużego wpływu na wzrost kosztów funkcjonowania spółki w obszarze przewozów, ponieważ umowy z dostawcami i usługodawcami są zawarte na czas nieokreślony i opierają się na stałych stawkach – wyjaśniła nasza rozmówczyni.

Rok 2023 ma upłynąć przede wszystkim pod znakiem fuzji Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Dominujący udział będzie miała ta druga spółka. – Połączony podmiot będzie mógł w 2023 roku zaoferować jeszcze lepsze warunki oraz niezawodność usług logistyki kolejowej, świadczonych na rzecz spółek Grupy ORLEN. Nie wykluczamy możliwości zaoferowania swoich usług także na rynku, zwłaszcza ze względu na dogodne lokalizacje na północy i południu Polski oraz doskonałość operacyjną wypracowaną przez ostanie lata – deklaruje Karcz. Obecnie połączenie jest jednak dopiero na etapie przygotowań.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Infrastruktura

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Michał Szymajda 12 czerwca 2023

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Roman Czubiński 16 lutego 2021

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Biznes

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Michał Szymajda 10 sierpnia 2020

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Infrastruktura

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Michał Szymajda 12 czerwca 2023

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Roman Czubiński 16 lutego 2021

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Biznes

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Michał Szymajda 10 sierpnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5