Rok 2022, mimo trudnego otoczenia, był dla nas pomyślny. Dzięki umowom długoterminowym koszty naszej działalności nie wzrosły znacząco, a przewozy paliw były większe, niż przed rokiem – informuje Orlen KolTrans. Nieco zmniejszył się za to procentowy udział spółki w rynku.
Odpowiedzi na nasze pytania udzieliła Małgorzata Karcz z biura zarządu przewoźnika. – Przewozy paliw realizowane przez ORLEN KolTrans są na stabilnym oraz wysokim poziomie – zapewniła.
Przewozy rosły, ale wolniej, niż cały rynek
Potwierdzają to dane UTK, według których w 2021 r. udział Orlen KolTrans w łącznej masie przewiezionych towarów wyniósł 2,89%, a w 2022 r. – 2,88%. Jednocześnie jednak wielkość masy przewiezionej przez wszystkich operatorów
wzrosła z 243,6 do 248,6 mln ton. Oznacza to, że Orlen KolTrans przewiózł w ubiegłym roku o 119 tysięcy ton ładunków więcej (2021 r. – 7,04 mln ton, 2022 r. – 7,159 mln ton).
Biorąc pod uwagę pracę przewozową, spadek był już większy – z 4,29% do 4,07%. Ponownie jednak po podstawieniu konkretnych wartości okazuje się, że praca przewoźnika wzrosła z 2,4 mld do 2,543 mld tonokilometrów.
W poszczególnych miesiącach stosunek statystyk z 2022 i 2021 r. kształtował się różnie. W styczniu przewieziona masa towarów wzrosła rok do roku o 5% (z 607 do 635 tys. ton), podczas gdy praca przewozowa zmalała o 4% (z 227,8 do 218,6 mln tonokm). W czerwcu wzrosły już zarówno masa (o 4% – z 574 do 594 tys. ton), jak i praca przewozowa (aż o 12%: z 198,2 mln do 221,314 mln tonokm). Grudzień natomiast przyniósł spadek w obu kategoriach (masa – o 8%, z 593 do 545 tys. ton; praca przewozowa – o 1%, z 202,9 do 199,9 mln tonokm).
W przededniu fuzji
Bez wpływu nie pozostały czynniki niezależne od przewoźnika (wojna za wschodnią granicą oraz wzrost cen surowców energetycznych). – Wybuch wojny w Ukrainie spowodował wzrost zapotrzebowania na przewozy paliw realizowane przez ORLEN KolTrans. Spółka na cały 2022 rok miała zakontraktowaną stałą, niską cenę energii trakcyjnej, a jedyny wzrost kosztów dotyczył paliwa – oleju napędowego. Inflacja natomiast nie miała zbyt dużego wpływu na wzrost kosztów funkcjonowania spółki w obszarze przewozów, ponieważ umowy z dostawcami i usługodawcami są zawarte na czas nieokreślony i opierają się na stałych stawkach – wyjaśniła nasza rozmówczyni.
Rok 2023 ma upłynąć przede wszystkim pod znakiem
fuzji Orlen KolTrans i Lotos Kolej. Dominujący udział będzie miała ta druga spółka. – Połączony podmiot będzie mógł w 2023 roku zaoferować jeszcze lepsze warunki oraz niezawodność usług logistyki kolejowej, świadczonych na rzecz spółek Grupy ORLEN. Nie wykluczamy możliwości zaoferowania swoich usług także na rynku, zwłaszcza ze względu na dogodne lokalizacje na północy i południu Polski oraz doskonałość operacyjną wypracowaną przez ostanie lata – deklaruje Karcz. Obecnie połączenie jest jednak dopiero na etapie przygotowań.