Organizacje pozarządowe napisały list otwarty do marszałka województwa mazowieckiego w sprawie wykluczenia transportowego mieszkańców gmin Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie, położonych przy linii Rail Baltica.
Fundacja Nowe Spojrzenie, Fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu oraz Związek Zawodowy Związkowa Alternatywa wystąpiły do Marszałka Mazowsza Adama Struzika z protestacyjnym listem otwartym w sprawie braku połączeń osobowych na odcinku linii Rail Baltica Czyżew - Małkinia. Jak już pisaliśmy,
od miesięcy dostępne są tam nowe perony, przy których nie zatrzymuje się żaden pociąg. Wykluczenie transportowe mieszkańców trwa jednak dużo dłużej, bo już dekadę.
Jak pisze wiceprezes fundacji Nowe Spojrzenie Piotr Figiel, pięć i pół tysiąca mieszkańców gmin położonych wzdłuż magistralnej linii kolejowej Warszawa – Białystok pozbawionych jest połączeń kolejowych ze stolicą i resztą województwa. Jak przypomina, z wnioskiem o niezwłoczne przywrócenie pociągów, obsługujących przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie zwrócili się wójtowie wykluczonych transportowo gmin. - Zamiast przywrócić pociągi Mazowszanom, Zarząd Województwa po półrocznej bezczynności, planuje wystąpić do Marszałka Podlasia, w sprawie możliwości wspólnej organizacji połączeń kolejowych na styku województw podlaskiego i mazowieckiego. Takiej treści pismo Fundacja otrzymała w zeszłym tygodniu. Stanowisko Zarządu Mazowsza nie można zinterpretować inaczej jak obstrukcyjne granie na czas - uważa Figiel.
Jego zdaniem, ewentualne rozmowy z województwem podlaskim powinny być prowadzone równolegle z wykonywaniem zadań własnych województwa mazowieckiego w zakresie organizacji transportu kolejowego. Po drugie, uruchomienie połączeń kolejowych do stacji Czyżew jest zadaniem własnym Marszałka Mazowsza, którego ustawa o publicznym transporcie zbiorowym obliguje do organizowania wojewódzkich przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. - Zarząd Mazowsza przekraczając ustawowe kompetencje, chce w tej sprawie podpisywać z Podlasiem porozumienie. Nie jest ono potrzebne, a jedynym celem wniosku o rozpoczęcie rozmów jest przewlekanie postępowania - uważa Figiel.
List, pod którym podpisały się Fundacja Nowe Spojrzenie, Centrum Zrównoważonego Transportu oraz Związek Zawodowy Związkowa Alternatywa
można znaleźć tutaj. Przypominają, że to zarząd województwa mazowieckiego sprzeciwił się likwidacji peronów. Czekamy na stanowisko urzędu marszałkowskiego w tej sprawie.