Prawidłowe utrzymanie pojazdów kolejowych stanowi ważny element bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Jednocześnie czynności utrzymania generują istotny koszt. Dla taboru produkowanego jeszcze w ubiegłym wieku wysoki koszt utrzymania w dużej mierze wynika z konieczności wykonywania działań ustalonych w innym środowisku technicznym i technologicznym niż dzisiejsze. Taka sytuacja daje duże pole do optymalizacji.
VIS Systems dostarcza rozwiązania obniżające koszty utrzymania taboru polegające na:
• weryfikacji zakresu czynności utrzymania taboru,
• wprowadzaniu nowych metod diagnostycznych pojazdów kolejowych,
• modyfikacji przebiegów przeglądowych i naprawczych pojazdów kolejowych,
• opracowywaniu i wdrażaniu optymalnych technologii utrzymania w punktach utrzymania taboru.
Na nowo spoglądamy na dokumentację utrzymania pojazdów kolejowych. Wdrażamy nowoczesne technologie na poziomie pojazdu jak i systemu, dzięki którym możliwe jest obniżenie kosztów utrzymania floty – podkreśla Zdzisław Kotowski, wiceprezes zarządu VIS Systems. – W rezultacie, oprócz bezpośredniej oszczędności, rosną współczynniki gotowości i niezawodności pojazdów naszych klientów.
Równie niezbędna jest optymalizacja wykorzystania zaplecza technicznego w zakresie podstawowych zasobów: potencjału ludzkiego oraz aktywów trwałych. W tym celu technolodzy procesowi VIS Systems weryfikują procesy naprawcze dla określenia optymalnego czasu, sposobu wykonywania czynności utrzymania od P1 do P5 oraz niezbędnej infrastruktury.
VIS Systems wykonał projekty w zakresie optymalizacji systemu utrzymania dla wiodących polskich przewoźników: PKP Cargo, DB Schenker Rail Polska, Koleje Mazowieckie – KM. W każdym przypadku głównymi zadaniami były: obniżenie kosztów utrzymania pojazdów, skrócenie czasu wykonywanych czynności oraz poprawa funkcjonalności centrów utrzymania.
Presja konkurencyjna na rynku przewozów wymusza nieustanne usprawnianie w różnych obszarach działalności przewoźnika, w tym w obszarze utrzymania taboru – podsumowuje Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems. – Jesteśmy gotowi dzielić się naszym doświadczeniem. Widzimy znaczące rezerwy kosztowe i organizacyjne w obecnych systemach utrzymania pojazdów kolejowych. Pozostają one w zasięgu przemyślanych i konsekwentnych działań, zapewniając wymierne oszczędności i wzrost niezawodności floty.