Nie w grudniu bieżącego, ale w lipcu przyszłego roku zostanie wznowiony ruch pociągów na modernizowanych fragmentach linii 190 i 191. W dodatku początkowo dojedziemy koleją tylko do Ustronia – odcinek do Wisły Głębce zostanie otwarty jeszcze później, bo we wrześniu. Jako przyczynę PKP PLK podaje kolizję z sieciami telekomunikacyjnymi oraz konieczność dodatkowych prac ziemnych.
– Pociągi na szlaku Skoczów – Ustroń i Goleszów – Cieszyn mogą rozpocząć kursowanie w lipcu 2022 r, a na odcinku Ustroń – Wisła Głębce we wrześniu 2022 r. – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK. Dotychczas oficjalnie podawanym terminem był
grudzień bieżącego roku. Dla popularnego kurortu w Beskidach oznacza to kolejne sezony turystyczne (zimowy i większość letniego) bez komunikacji kolejowej.
Osuwiska i podziemne kolizje
Jak wyjaśnia zarządca infrastruktury, konieczne jest wykonanie dodatkowych prac między Skoczowem a Wisłą Uzdrowisko: likwidacja kolizji z kablami Orange Polska, a na odcinku Ustroń – Wisła Uzdrowisko – także z infrastrukturą PKP Energetyka. Na linii 190 trzeba natomiast wzmocnić nasypy i zlikwidować trzy osuwiska, powstałe po ulewach na szlaku Goleszów – Cieszyn.
Ze względu na dodatkowy zakres prac utrzymana będzie dotychczasowa organizacja ruchu pociągów i zastępcza komunikacja autobusowa. Dojazd do Wisły zarówno autobusami, jak i samochodem jest jednak mocno utrudniony – trwają remonty na obu prowadzących do miasta drogach wojewódzkich (941 i 942).
Kto zawinił? Na razie nie wiadomo
Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński potwierdza, że podczas prac modernizacyjnych wystąpiły kolizje z ułożonymi doziemnie wzdłuż linii 191 kablami światłowodowymi. – Dla wszystkich zidentyfikowanych przypadków kolizji z infrastrukturą Orange Polska – jeśli wymagają dodatkowych ustaleń – są prowadzone rozmowy, których celem jest właściwe zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Tak było i w tym przypadku: kolizje były omawiane z generalnym wykonawcą i informowany był Inwestor, czyli PKP PLK – informuje przedstawiciel operatora. Jak zaznacza, kolizje i zagrożenia będą występowały do końca prowadzonych prac modernizacyjnych.
Wśród rozwiązań technicznych, które mogą zostać zastosowane w celu rozwiązania problemu, Jabczyński wymienia przełączanie systemów lub odcinków kabla na dostępną infrastrukturę Orange Polska poza miejscem kolizji lub na infrastrukturę innych operatorów. W grę wchodzi także stosowanie redundancji lub protekcji dla działających systemów. Po zakończeniu prac łącza powrócą na macierzyste przebiegi. Jak podkreśla, ciągłość usług na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczona.
Przedstawiciel Orange nie wskazuje winnego wspomnianych problemów. Nie precyzuje też, czy spółka zamierza w związku z nimi zgłosić roszczenia wobec PKP PLK lub wykonawcy modernizacji. – Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie w zależności od przyczyn zaistniałego problemu – zastrzega.
Słynne wiadukty w trakcie odnawiania
Przedstawicielka PKP PLK informuje też o zaawansowaniu modernizacji. – W stacjach Goleszów, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko budowane są nowe tory i rozjazdy. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudową objęte są przejazdy kolejowo–drogowe, na których dodatkowe urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa – wylicza. Trwa układanie nowego toru i montowanie słupów trakcyjnych między Skoczowem a Wisłą oraz od Goleszowa w stronę Cieszyna. Na wiaduktach w Wiśle Łabajowie i Wiśle Dziechcince wykonawca prowadzi prace rewitalizacyjne, zabezpieczające konstrukcje betonowe.
Na odcinkach linii 191 Skoczów – Wisła i 190 Goleszów - Cieszyn powstają nowe perony na przystankach i stacjach: Skoczów Bładnice, Goleszów, Ustroń, Ustroń Zdrój, Ustroń Brzegi (nowy przystanek), Ustroń Polana, Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło, Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Uniwersytet (nowy przystanek). Trwa też budowa Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie, przeznaczonego do zdalnego sterowania ruchem pociągów na stacjach: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko.