Lokomotywy Griffin 200, które PKP Intercity kupiło w Newagu jesienią 2021 roku, mają już bardzo poważne opóźnienie w dostawach względem pierwotnie określonego przez spółkę terminu. A sytuacja związana z dostępnością lokomotyw w spółce jest ciężka. To zła informacja dla operatora przed letnim sezonem, który zacznie się za dwa miesiące.
Newag, który wygrał przetarg na dostawy dziesięciu (a później jeszcze pięciu, w ramach opcji) lokomotyw Griffin 200, zobowiązał się w drugiej połowie października 2021 roku do dostawy pierwszej sztuki szybkiego elektrowozu „w terminie 18 miesięcy od podpisania kontraktu”. Taki termin wypadał na kwiecień 2023. Tymczasem dopiero we wrześniu 2023
doczekaliśmy się prezentacji takiego Griffina na Trako (wzbudził on bardzo duże zainteresowanie).
Szybkie Griffiny z wagonami PKP Intercity dopiero na jesieni?Mamy kwiecień 2024 roku, a żaden elektrowóz wciąż nie jeździ w barwach PKP Intercity, chociaż nie można powiedzieć, że Newag spoczął na laurach. Postępuje proces przygotowania go do kursowania w innych krajach,
testowany jest w Czechach. Na początku 2024 roku PKP Intercity zapewniało, że pojazd rozpocznie pracę z wagonami PKP Intercity w końcu drugiego kwartału 2024. Już wiadomo jednak, że nie stanie się to przed wakacjami.
– Planujemy rozpocząć eksploatację Griffinów 200 do końca trzeciego kwartału bieżącego roku – napisał dyplomatycznie w odpowiedzi na nasze pytania Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak komentuje to producent?
– Griffiny zostaną przekazane PKP intercity niezwłocznie po uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji w Polsce. Lokomotywy będą mogły być wprowadzone do ruchu po przeprowadzeniu nie-zbędnych szkoleń i instruktaży – odpisał równie dyplomatycznie rzecznik Newagu, Łukasz Mikołajczyk.
Nie będzie Griffinów 200, będą Griffiny na 160Oznacza to, że przed wymagającym sezonem letnim spółka nie otrzyma do dyspozycji bardzo oczekiwanych lokomotyw do prowadzenia większej liczby pociągów. Już teraz musi posiłkować się taborem PKP Cargo, Kolei Czeskich i kilku innych operatorów, by prowadzić nie tylko pociągi zagraniczne, ale także krajowe. Na szczęście sytuację poprawiają wchodzące na stan przewoźnika standardowe, jednosystemowe Griffiny na 160 km/h, dostarczane (zgoła inaczej niż wielosystemowej wersji na 200 km/h),
w rekordowo szybkim czasie.
Newag, według założeń umowy, ma na dostawę 10 lokomotyw czas do kwietnia 2025 roku. Do kwietnia 2026 roku wielosystemowe elektrowozy Griffin 200 mają być gotowe na wjazd do Czech, Niemiec, Austrii, na Węgry i Słowację. Na początku 2024 roku PKP Intercity zamówiło w Newagu
kolejne 63 elektrowozy Griffin 200, pomimo poważnego opóźnienia pierwszego zamówienia.
Warto wspomnieć, że Newag prawdopodobnie otrzyma kontrakt
na budowę dwutrakcyjnych pojazdów dla PKP Intercity. W budowie takich pojazdów, w wydaniu regionalnym, ma duże doświadczenie.