To kolejna inwestycja rozpoczęta później z powodu
zamieszania z przetargiem. Podczas realizacji tej inwestycji doszło z kolei do głośnego rozwiązania umowy zawartej przez PLK i Astaldi. Zmiana wykonawcy spowodowała nie tylko opóźnienie realizacji inwestycji, ale też
znaczny wzrost kosztu realizacji. Inwestor zapłaci nowym wykonawcom ponad 1,2 mld złotych, a do tego wypłacił ponad 100 mln zł ze zgłoszonej przez podwykonawców Astaldi kwoty ok. 180 mln. Tymczasem umowa z Astaldi opiewała na mniej niż miliard złotych.
PLK obecnie zapowiada, że do końca 2020 roku "przywróci ruch po dwóch torach" (a nie, że zakończy inwestycję). Zasadnicze prace toczą się jeszcze na dwóch kontraktach Otwock – Pilawa i Pilawa – Dęblin. Prace na odcinku Pilawa – Dęblin – Lublin
miały trwać 22 miesiące, a więc powinny być już zakończone.
-
Linia nr 8 Warszawa Okęcie – Radom (1,8 mld zł)
-
Termin kontraktowy: Czachówek Płd. – Warka (Lot B) IV kwartał 2020 r., Warka – Radom (LOT C, D, E) II kwartał 2021 r.
-
Opóźnienie: 6 miesięcy
Modernizacja
ma już łącznie osiem lat opóźnienia względem pierwotnych założeń. Natomiast obecnie realizowane kontrakty, których harmonogramy
publikowaliśmy tutaj, już są opóźnione, co
powoduje zmiany dla przewoźników i pasażerów. PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż oceniają, że przy "właściwym zaangażowaniu" wykonawcy (Swietelsky), nadal możliwe jest zakończenie prac i udostępnienie linii na odcinku Warka – Radom w połowie 2021 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych pomiędzy Czachówkiem a Warką opóźniło się o kilka miesięcy
z powodu braku dokumentów. One również mają się zakończyć w połowie 2021 roku.