Samorząd województwa opolskiego ogłosił właśnie ponowiony przetarg na dostawę nawet 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych w dwóch wariantach, 3- oraz 4-członowej. Zamówienie podstawowe opiewa jednak tylko na pięć pociągów, z czego dwa to pojazdy krótsze, a trzy krótsze. Na dostawy pięciu zespołów trakcyjnych przeznaczono aż cztery lata.
Województwo opolskie ponowiło przetarg na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W pierwszym postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta,
dlatego przetarg unieważniono. Region znów kupuje więc pięć lub nawet 20 nowych pojazdów, z czego zamówienie podstawowe opiewa na dostawę dwóch sztuk 4-członowych oraz trzech 3-członowych zespołów trakcyjnych. Prawo opcji dotyczy 15 kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego cztery to pociągi 4-członowe, natomiast 11 to pociągi 3-członowe. O tym, że są to zdecydowanie zbyt krótkie pojazdy w stosunku do zapotrzebowania
pisaliśmy tutaj.4-członowe jednostki zabiorą prawie 400 pasażerów
4-członowe jednostki mają mieć maksymalnie 85 metrów długości i mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Maksymalna masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy pojazdu nie może być większa niż 150 ton. Maksymalny nacisk osi na tor nie większy niż 180 kN. Pociąg osadzony będzie na pięciu zestawach wózków, z czego wózki toczne będą wózkami Jacobsa.
Pociągi mają zabierać na pokład co najmniej 190 pasażerów na stałych miejscach siedzących oraz minimum 6 osób na składanych miejscach siedzących. Łącznie nowe pociągi mają zabierać co najmniej 390 pasażerów. EZT mają być wykonane z aluminium i/lub stali o minimalnej odporności na korozję na poziomie co najmniej 20 lat. Okres życia pojazdów to minimum 30 lat.
Region kupuje też krótsze jednostki
3-członowe pociągi mają mieć maksymalnie 65 metrów i także mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Maksymalna masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy to 125 ton. Pociąg osadzony będzie na czterech zestawach wózków, z czego wózki toczne będą wózkami Jacobsa. Krótsze EZT zabiorą na pokład minimum 320 pasażerów, z czego co najmniej 146 na stałych miejscach siedzących oraz dodatkowo 6 osób na miejscach składanych. Drzwi odskokowo-przesuwne, w układzie 1-2-1, natomiast w dłuższych pojazdach będą one w układzie 1-2-2-1.
Niska podłoga, klimatyzacja i bezprzedziałowa klasa druga
Pozostałe wymagania będą identyczne dla krótszych jak i dla dłuższych zespołów trakcyjnych. Wysokość podłogi w strefie wejścia ma wynieść 76 centymetrów z tolerancją 5 centymetrów w każdą stronę. Zamawiający napisał, że konstrukcja pojazdu powinna zapewniać bezpieczne wsiadanie i wysiadanie na perony o wysokości od 30 do 75 centymetrów. Jakiekolwiek zmiany wysokości podłogi mają odbywać się za pomocą pochylni. Województwo dopuszcza stosowanie stopni nad wózkami napędowymi.
Wnętrze pociągów w układzie bezprzedziałowym, drugiej klasy. Przewidziano dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej. Układ siedzeń to 2+2, zarówno szeregowo jak i naprzeciwko siebie.
W pociągach pojawi się klimatyzacja, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą też wyposażone w system informacji pasażerskiej, system zliczenia pasażerów
4 lata na realizację zamówienia. Dofinansowanie ze środków unijnych
5 pojazdów z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczonych w ciągu 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Pociągi zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia uruchomienia opcji, a jej uruchomienie może nastąpić w ciągu maksymalnie 47 miesięcy od dnia zawarcia umowy na dostawę pociągów z zamówienia podstawowego. Województwo może wykorzystać całą opcję lub tylko jej określoną część.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat należycie wykonali dostawę co najmniej 1 (jednej) sztuki fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (tzw. EZT) wraz z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI lub zezwoleniem na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, przeznaczonego do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, okres gwarancji - 15%, termin dostawy dwóch pociągów 4-członowych - 20% oraz zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty - 5%.
Region chce dofinansować zakup pociągów z zamówienia podstawowego z nowego programu regionalnego - Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027.