Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Opolskie wyjaśnia, dlaczego kupuje krótkie zespoły trakcyjne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
04-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Opolskie wyjaśnia, dlaczego kupuje krótkie zespoły trakcyjne
fot. M. SzymajdaOpolski Impuls dostarczony w 2016 roku. Szybko okazał się zbyt krótkiw
Samorząd województwa opolskiego ogłosił przetarg na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych. Z obsługi regionu chce zupełnie wyeliminować stare EN57, jednak zamierza kupić pojazdy o mniejszej, lub jedynie nieco większej pojemności.

To, że zakup tylko trójczłonowych Impulsów w latach 2016-2018 (jest ich siedem) był błędem, najlepiej wiedzą pasażerowie, którzy przemieszczają się nimi w szczytach przewozowych pomiędzy Wrocławiem a Opolem. Pojedyncze pojazdy rzadko są wzmacniane dodatkową jednostką, w środku panuje więc wielki ścisk. Nie należy się temu dziwić, bo trójczłonowe Impulsy zabierają mniej pasażerów niż stary EN57, który ma ponadto dużo miejsc do przewozu dużego bagażu, rowerów i pasażerów na miejscach stojących. A magistrala E30 jest oblegana przez pasażerów, bo jej parametry pozwalają nawet na jazdę z prędkością 160 km/h.

Nie za małe?

Tymczasem Opolskie ponownie chce postawić na trójczłonowe pojazdy. Jak czytamy w specyfikacji do ostatniego przetargu, w ramach zamówienia podstawowego region chce kupić pięć zespołów trakcyjnych, z których tylko dwa będą dłuższe – czteroczłonowe. Jeśli dojdzie do zakupu wszystkich założonych w potencjalnej umowie ramowej ezetów, to do Opola dotrą łącznie tylko cztery czteroczłonowe jednostki, a pozostałych jedenaście będzie trójczłonowych. Dlaczego?

– Województwo Opolskie planuje zakup pojazdów trzy i czteroczłonowych dla jak najbardziej optymalnego wykorzystania dostępnej alokacji środków finansowych i zmaksymalizowania liczby zakupionych jednostek w ramach FEO 2021-2027 – napisała w odpowiedzi na nasze pytania Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa w gabinecie marszałka Opolszczyzny.

Ezety będą łączone lub rozłączane w zależności od potrzeb

– Kupowany przez nas tabor umożliwi bardzo sprawne wzmocnienie składów poprzez łączenie ich w trakcję wielokrotną, co pozwoli na obsługę podwójną szczytowych połączeń i powrót np. jako dwa oddzielne pociągi. Ewentualnie, umożliwi też dojazd w podwójnej obsadzie na poranne połączenia np. z Zawadzkiego czy Brzegu – pisze i dodaje, że połączenia w godzinach pozaszczytowych charakteryzują się frekwencją, która bezproblemowo mieści się w zamawianych pojazdach.

– W naszej ocenie, bardziej optymalne będzie posiadanie większej liczby pojazdów trzy i czteroczłonowych, aniżeli zakup np. pięcioczłonowych ezt, które w ciągu dnia poza szczytem nie będą w pełni wykorzystywane, przy jednoczesnym, dużym zużyciu energii elektrycznej takiego pojazdu. Większa liczba pojazdów daje lepsze możliwości konfiguracji w trakcie łączenia ich w trakcję wielokrotną.

Rozważamy również zwiększenie w przyszłości częstotliwości kursowania pociągów na najbardziej obłożonych liniach, co spowoduje rozłożenie się pasażerów na kilka pociągów – dodała rzeczniczka.

Na razie nie ma natomiast sposobu, jak rozwiązać powtarzające się problemy z trakcją spalinową, na których najbardziej cierpi Nysa. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?

Tabor i technika

MPK Poznań uruchamia opcję na Gammy i liczy na więcej

Zintegrowany transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Opolski Impuls już powstaje. Zobacz pierwsze zdjęcia

Tabor i technika

Zobacz również:

Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?

Tabor i technika

MPK Poznań uruchamia opcję na Gammy i liczy na więcej

Zintegrowany transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Opolski Impuls już powstaje. Zobacz pierwsze zdjęcia

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5