Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
31-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20
wiz. Pesa
Ostatniego dnia mijającego roku Pesa podpisała z opolskim Urzędem Marszałkowskim umowę na elektryczne zespoły trakcyjne Elf 3.0. Zamówienie podstawowe obejmuje 5 jednostek, jednak samorząd zapowiada skorzystanie z prawa opcji i zamówienie łącznie 20 pojazdów. W planach jest kolejny przetarg – na tabor spalinowy.

Zakup został dofinansowany z unijnego programu „Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027”. Wygrany przez Pesę przetarg był już drugą próbą wyboru wykonawcy – pierwsze postępowanie zostało unieważnione z powodu braku ofert. W drugim podejściu Pesa była jedynym oferentem.

4 lata na 5 EZT, 3 na kolejnych 15

Pesa zobowiązała się do dostarczenia 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych (dwóch 4-członowych i trzech 3-członowych). Będą one należały do rodziny Elf 3.0, znanej wcześniej jako Regio160. Prawo opcji obejmuje dostawę kolejnych 15 jednostek (czterech 4-członowych i jedenastu 3-członowych). Całe zamówienie podstawowe musi zostać wykonane w ciągu 4 lat od dnia zawarcia umowy. Dłuższe pojazdy mają być dostarczone wcześniej – w ciągu 40 miesięcy od dnia podpisania umowy. Ich zakup ma pozwolić na wyeliminowanie eksploatowanych w województwie EZT serii EN57.

Jak podaje producent, kwota zamówienia podstawowego (pierwszych pięć EZT) to 202 335 000 zł brutto. Jeśli Urząd Marszałkowski skorzysta z prawa opcji – a taki zamiar deklaruje marszałek Szymon Ogłaza – Pesa dostarczy 20 pojazdów za 797 040 000 zł. Cena brutto jednego trzyczłonowego EZT to 38 007 000 zł, a w wersji czteroczłonowej – 44 157 000 zł. Jednostki zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od decyzji o jej uruchomieniu.

Prawie 400 miejsc. Czy nie za mało?

Opolskie Elfy 3.0 mają rozwijać standardową dziś prędkość eksploatacyjną 160 km/h lub wyższą. Pojazdy czteroczłonowe mają zabierać na pokład co najmniej 390 pasażerów, w tym 190 na stałych miejscach siedzących. Dla jednostek trzyczłonowych parametry te mają wynosić odpowiednio: 320 i 146 podróżnych. Przygotowana przez samorząd specyfikacja bywa krytykowana: na najbardziej obciążonych liniach w regionie (takich jak Opole – Wrocław) zdaniem wielu lepiej sprawdziłyby się dłuższe, np. pięcioczłonowe zespoły.

Obie wersje mają mieć na pokładzie po dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej. Niskopodłogowe EZT będą wyposażone w WiFi, klimatyzację, ogrzewanie, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów.

Wkrótce przetarg na jednostki spalinowe. Nareszcie

– Chcemy realizować coraz więcej połączeń, a do tego potrzeba nowego taboru. Teraz podpisujemy umowę na nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, a na początku roku ogłosimy kolejny przetarg, tym razem na pojazdy spalinowe – zapowiada członek zarządu województwa opolskiego Robert Węgrzyn. Zakup taki jest pilnie potrzebny: w ostatnich tygodniach na licznych w regionie liniach niezelektryfikowanych rośnie liczba odwołań pociągów, spowodowanych niedoborem sprawnego taboru spalinowego.

Pesa określa podpisany kontrakt jako jeden z najważniejszych w tym roku. – To najnowocześniejsze w naszej ofercie pojazdy, posiadające najwyższe standardy bezpieczeństwa i przyjazne dla podróżnych – mówi cytowany w komunikacie producenta prezes Krzysztof Zdziarski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan

Tabor i technika

Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan

Pesa, oprac. DS 26 listopada 2024

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Zobacz również:

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Tabor i technika

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Daniel Siwak 31 października 2024

Jakie nowe pociągi zobaczymy w południowej Polsce?

Tabor i technika

Jakie nowe pociągi zobaczymy w południowej Polsce?

jar, Rynek Kolejowy 19 lutego 2019

Pozostałe z wątku:

Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan

Tabor i technika

Pesy w Ghanie już z pasażerami. Kursują na trasie Tema-Mpakadan

Pesa, oprac. DS 26 listopada 2024

Już 50 RegioFoxów z Pesy na lokalnych trasach w Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Tabor i technika

RegioFoxy z Pesy w Pradze i środkowych Czechach

Daniel Siwak 29 października 2024

Zobacz również:

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Tabor i technika

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Daniel Siwak 31 października 2024

Jakie nowe pociągi zobaczymy w południowej Polsce?

Tabor i technika

Jakie nowe pociągi zobaczymy w południowej Polsce?

jar, Rynek Kolejowy 19 lutego 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5