PKP PLK rozpoczęło wartą 6 mln zł rewitalizację linii kolejowej 301 na odcinku Jełowa – Murów, po tym jak tartak Stora Enso zadeklarował chęć transportu towarów koleją. Producenta mocno wspierały lokalne samorządy, które nie chciały by w kilka lat tiry doszczętnie zniszczyły lokalne drogi.
Stora Enso – należąca do Finów spółka zajmująca się produkcją drzewną, zdecydowała w 2014 r., że za kwotę 28 mln euro mocno rozbuduje zakład w Murowie na Opolszczyźnie. Według planów, corocznie ma z niego wyjeżdżać 800 tys. ton drzewa, z którego produkować się będzie tarcicę i wyroby drewniane. Lokalni samorządowcy – ciesząc się z nowych miejsc pracy, alarmowali, że bez przywrócenia do eksploatacji linii kolejowej 301 na odcinku Jełowa – Murów się nie obejdzie, chciał tego zresztą od początku producent. Z Opola, dokąd linia prowadzi, można transportować towar w dowolnym kierunku.
Długa odbudowa
Odbudowa linii jednak przeciągała się. Pierwotnie zapowiadano reaktywację odcinka linii 301 już w 2015 r. Gdy tymczasem poseł Ryszard Galla pytał Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w kwietniu 2016 roku o stan zaawansowania prac, otrzymał informację, że ich zakres był dopiero uzgadniany i że zakończenie inwestycji planowane jest do końca 2016 roku. I tego nie udało się dokonać. Inwestycja w końcu jednak ruszyła.
– PKP PLK przygotowują trasę, z której będzie korzystał transport z Jełowej do Murowa. Jest to odpowiedź na potrzeby transportowe i wsparcie dla gospodarki regionu. Na prace przeznaczono blisko 6 mln zł. Ich efektem będzie możliwość przejazdu pociągów towarowych. PLK przygotuje ok. 10 km torów od stacji Jełowa do firmy Stora Enso w Murowie, na tym odcinku ruch został zawieszony 25 lat temu w 1992 r. – powiedział Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK. Jak się dowiedzieliśmy, wyremontowany będzie także most w pobliżu Laskowic Oleskich, na linii do Kluczborka. Dzięki temu odnowioną przeprawą będą mogły jechać składy towarowe. – Przywrócenie ruchu pociągów do Murowa planowane jest od grudnia 2017. - informuje Bohdan Ząbek.
Gwarancja sensowności odbudowy
Inwestycja poprzedzona została umową pomiędzy PKP PLK a Storą Enso. Zarządca infrastruktury, który właśnie odbudowuje szlak, zawarł umowę z firmą na wykorzystywanie wyremontowanej trasy. W sytuacji rezygnacji z przewozów przewidywane jest odpowiednie pokrycie kosztów prac.
– PKP PLK zainteresowane są coraz lepszym wykorzystywaniem sieci kolejowej i współpracą z zainteresowanymi podmiotami, ale z gwarancją odpowiedniego wykorzystania zainwestowanych środków – powiedział przedstawiciel PKP PLK dodając, że wykonawcą prac jest firma Dolkom z Wrocławia. Z tego co udało nam się dowiedzieć, na stacji w Murowie powstaną m.in. dwa tory odstawcze.
Na odbudowę całej linii 301 na razie nie ma szans
Niestety, na odbudowę odcinka linii 301 pomiędzy Murowem a Namysłowem, poważnie zdewastowanego i rozkradzionego, w zasadzie nie ma szans. – Przed 2020 rokiem nie jest planowane odtworzenie połączeń pasażerskich między Jełową i Namysłowem. W „Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Opolskiego”, programem inwestycyjnym zakładającym dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego objęty został tylko odcinek Opole – Jełowa, realizowany w ramach przedsięwzięcia pn.: „Rewitalizacja linii kolejowych nr 301/293 na odcinku Opole – Kluczbork” – informował wiosną 2016 roku Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
O innych inwestycjach kolejowych zaplanowanych w najbliższych latach na Opolszczyźnie piszemy
tutaj.