Partnerzy serwisu:
Pasażer

Opolskie: Polregio z karami za odwołania bez komunikacji zastępczej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Opolskie: Polregio z karami za odwołania bez komunikacji zastępczej
fot. Andrzej Otrębski, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Samorząd województwa opolskiego nalicza regionalnemu operatorowi, spółce Polregio, kary umowne za niezrealizowane kursy. Dochodzi do tego tylko wówczas, gdy spółka nie zapewni pasażerom komunikacji zastępczej. Przewoźnik reguluje swoje należności w cyklu kwartalnym.

W kilku regionach Polski trwają istotne utrudnienia związane z brakiem wystarczającej liczby sprawnych jednostek spalinowych. Aktualnie koncentrują się one w województwach podlaskim i opolskim. Pierwsze z nich potwierdziło niedawno, że stosuje kary umowne dla Polregio związane nie tylko z całkowitym odwołaniem pociągów, ale też z ich zastępowaniem autobusami.

W przypadku uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej z przyczyn leżących po stronie Polregio białostocki samorząd oczekuje od spółki wpłaty kary w wysokości 400 zł. Operator ma według władz regionu wywiązywać się z tego obowiązku. Na Opolszczyźnie stosowane zasady są natomiast inne, a przedsiębiorstwo odczuwa skutki odwołań wówczas, gdy nie zapewni pasażerom transportu zastępczego.

Sprawozdania przygotowuje przewoźnik

– Umowa zawarta pomiędzy naszym samorządem a Polregio przewiduje kary umowne z tytułu niedotrzymania warunków przewozów przez operatora, w szczególności za powstałe z jego winy opóźnienia i odwołania pociągów. Za odwołanie pociągu z winy operatora bez zapewnienia podróżnym przewozu zastępczego kara umowna wynosi 2317 zł – mówi Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. Wysokość kary spada do 257 zł, gdy w ciągu 60 min po planowanym odjeździe odwołanego pociągu w tym samym kierunku pojechać ma kolejny.

Obniżona stawka stosowana jest także wówczas, gdy pociąg zostaje odwołany tylko w części relacji, a operator wykaże, że zapewnianie transportu zastępczego byłoby niecelowe lub pozostawało niemożliwe. – Organizator nalicza kary na podstawie kwartalnych sprawozdań przekazywanych cyklicznie przez spółkę – opisuje nasza rozmówczyni. Zapewnia też, że przewoźnik wpłaca naliczone kary.

Kolejny kwartał bez pociągu do Kędzierzyna

Od wielu miesięcy przynajmniej do czerwca odwołany z zapewnieniem komunikacji zastępczej jest jeden z kursów na trasie z Nysy do Kędzierzyna-Koźla. W tym przypadku Polregio nie jest zobowiązane do zapłaty kary. – Komunikacja zastępcza ma tu charakter stały na mocy uzgodnień Polregio z UMWO i jest spowodowana aktualnym ilostanem dostępnych pojazdów trakcji spalinowej – stwierdza przedstawicielka urzędu.

Przypomina ona także, że aktualnie PR Opole dysponuje sześcioma sprawnymi jednostkami spalinowymi należącymi do samorządu. Tym samym nie ma żadnej rezerwy taborowej, a każde, nawet chwilowe wyłączenie z użytku choćby jednego egzemplarza skutkuje odwołaniem pociągów i wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej. – Trzy pojazdy serii SA103 przechodzą naprawy poziomu utrzymania P4.2 w firmie Public Transport Service – usłyszeliśmy.

W wakacje o trzy pojazdy spalinowe więcej

Umowa w tej sprawie została zawarta z operatorem, a więc ze spółką Polregio. Sytuacja taborowa powinna ulec poprawie w czerwcu, gdy z naprawy wrócić mają egzemplarze oznaczone numerami 003 i 004. – Natomiast powrót SA103-013 będzie miał miejsce w sierpniu tego roku – zapowiada Violetta Ruszczewska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie kupuje spalinowe pociągi

Tabor i technika

Opolskie kupuje spalinowe pociągi

Jakub Rösler 14 lutego 2025

Wiemy jak mogą wyglądać pojazdy Pesy dla Opolszczyzny

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Opolskie rozważa dzierżawę taboru, by ratować sytuację

Tabor i technika

Zobacz również:

Opolskie kupuje spalinowe pociągi

Tabor i technika

Opolskie kupuje spalinowe pociągi

Jakub Rösler 14 lutego 2025

Wiemy jak mogą wyglądać pojazdy Pesy dla Opolszczyzny

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Tabor i technika

Opolskie na razie nie kupi nowych pociągów

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Opolskie rozważa dzierżawę taboru, by ratować sytuację

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5