Wicemarszałek województwa opolskiego zdecydował, że region przyjmie plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych i zagwarantuje firmie 5-letnią umowę na wykonywanie przewozów. Wszystko wskazuje na to, że jest to pyrrusowy sukces skutkujący drastycznymi cięciami w rozkładzie jazdy.
Decyzję o przystąpieniu do planu restrukturyzacji i zagwarantowaniu 5-letniej umowy na wykonywanie regionalnych przewozów kolejowych Przewozom Regionalnym zarząd województwa opolskiego podjął 8 czerwca.
Zarząd przyjął, że przez najbliższych 5 lat za kursowanie pociągów opolskie będzie rocznie płaciło 36 mln złotych. Bez środków z Funduszu Kolejowego, które skończą się w tym roku, to o 7 milionów za mało, by utrzymać obecną liczbę pociągów.
„Ratowanie ma swoje warunki"
– To ratowanie ma swoje warunki, jest nim przywrócenie Funduszu Kolejowego lub gwarancja, że koszty napraw i remontów pociągów Przewozów Regionalnych będą ponoszone przez centralę w Warszawie. Różnica między oczekiwaniami spółki a naszymi możliwościami to 7 milionów złotych, dlatego to cięcie pracy przewozowej jest na poziomie 24% – wyjawił zaskoczonym dziennikarzom Radia Opole wicemarszałek opolskiego Tomasz Kostuś. Które to będą połączenia? Dowiemy się jeszcze w czerwcu, na razie dowiedzieliśmy się, że dojdzie do nich głównie tam, „gdzie istnieje komunikacja zastępcza”.
Wicemarszałek dodał, że „jeżeli nie przystąpiono by do planu restrukturyzacji, to przewozy czekałaby upadłość a region musiałby odpowiedzieć za część długu firmy”. Tomasz Kostuś jeszcze kilkanaście dni temu deklarował, że w żadnym wypadku nie podpisze umowy z Przewozami na przedstawionych warunkach i będzie negocjował z Kolejami Śląskimi lub Dolnośląskimi na temat przekazania im do obsługi części linii na Opolszczyźnie.
Czy Fundusz Kolejowy dla województw wróci?
W związku z tym, że opolskie nie jest jedynym województwem, które warunkuje zgodę na restrukturyzacje powrotem Funduszu Kolejowego ze środkami finansowymi na utrzymanie połączeń w regionach, wysłaliśmy zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o szanse na jego powrót.
Zachęcamy również do przeczytania streszczenia rozmowy z Tomaszem Pasikowskim, prezesem Przewozów Regionalnych.