Nie ma co liczyć na codzienne kursy pociągów regionalnych z Nysy do Kłodzka. Region opolski podkreśla swoją trudną sytuację finansową. Zwłaszcza przy obecnej inflacji i cenach paliwa trudno myśleć o rozwoju siatki połączeń w regionie na liniach niezelektryfikowanych.
Region opolski nie będzie w stanie zapewnić mieszkańcom Nysy, Otmuchowa czy Paczkowa zastępstwa
za likwidowany od grudnia pociąg TLK Kormoran. W odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” biuro prasowe regionu zaznacza, że linia Nysa – Kłodzko jest linią niezelektryfikowaną. I do jej obsługi konieczne są pojazdy spalinowe.
– Województwo Opolskie dysponuje 11 jednostkami tego typu, których część przechodzi lub będzie przechodzić obowiązkowe i długoterminowe przeglądy wynikające z Dokumentacji Systemu Utrzymania. Ponadto w ostatnim czasie pojazdy te ulegają nieplanowanym awariom oraz wypadkom, co powoduje czasowe ich wyłączanie z obsługi rozkładu jazdy. Mając na uwadze powyższe, nie planuje się zwiększania oferty przewozowej w przyszłym rozkładzie jazdy na tych trasach – napisała Violetta Ruszczewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.
Jak zauważa urząd, uruchomienie kolejnych połączeń zawsze generuje dodatkowe koszty i wiąże się z podniesieniem rekompensaty przekazywanej operatorowi, którym w regionie jest Polregio.
– W obliczu stale postępującej inflacji oraz obecnych i zapowiadanych podwyżek (w tym m.in. energii elektrycznej i paliwa trakcyjnego) założona wysokość rekompensaty na najbliższe lata z pewnością ulegnie zwiększeniu, a musi być pokryta z pieniędzy publicznych z budżetu województwa – napisała przedstawicielka urzędu.
Zgodnie z zawartą umową samorząd województwa opolskiego przeznaczy w latach 2020-2023 około 700 milionów złotych na dotowanie regionalnych przewozów kolejowych realizowanych przez Polregio.
– Nasze wydatki na regionalne przewozy kolejowe w roku 2018 wyniosły 47,7 miliona złotych, w roku 2022 będzie to już 68,8 miliona złotych – to wzrost aż o 44,2%! Wydatki te rokrocznie pochłaniają niemal jedną trzecią wpływów z podatku CIT do budżetu województwa opolskiego. A trzeba przypomnieć, że po zmianach w wysokościach podatków PIT i CIT, wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu, w 2022 roku rząd przekaże województwu opolskiemu o niemal 40 mln zł mniej wpływów podatkowych niż w ubiegłym roku – dodaje Ruszczewska.
Nie zmienia się natomiast to, że między Nysą a Kłodzkiem kursować będą weekendowe dwie pary pociągów regionalnych,
do których dorzuci się także Dolny Śląsk (Kamieniec Ząbkowicki i Kłodzko, gdzie się zatrzymają, leżą już na terenie tego województwa).