fot. Olos88, CC0, commons.wikimedia.orgDawny przystanek kolejowy w Steblowie, w powiecie krapkowickim
Otwarta niespełna dekadę temu trasa do Krapkowic jest utrzymywana w stanie przejezdności. Z linii korzystają bowiem transporty wojskowe. W zeszłym roku oraz w latach poprzednich zarządca infrastruktury zainwestował ponad pół mln zł, by zachować zadowalające parametry techniczne.
Linia kolejowa nr 306 Prudnik – Krapkowice – Gogolin przez ok. dekadę pozostawała zamknięta. W związku z potrzebami wojska w latach 2013 – 2016 przeprowadzony został jej remont obejmujący odcinek od Prudnika do Krapkowic. Ok. 36-kilometrowa trasa jest wykorzystywana do obsługi krapkowickiego składu bazy logistycznej. Inwestycja, która była finansowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, pochłonęła ok. 38 mln zł.
Nie ma klientów innych niż wojsko
– Linia nr 306 jest wykorzystywana dla potrzeb sił zbrojnych. Obecnie nie ma innych jej użytkowników – mówi dziś Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Trasa, podobnie jak pozostałe odcinki modernizowane z kasy MON, pozostaje dostępna dla ruchu cywilnego. Nieodtworzenie przejezdności fragmentu Krapkowice – Gogolin i relatywnie niska prędkość maksymalna rzędu 40 km/godz. obniżają jednak atrakcyjność trasy np. w kontekście prowadzenia ruchu pasażerskiego. Dodajmy, że odcinek do Gogolina został wyłączony z eksploatacji w związku ze zniszczeniami po powodzi w 1997 r. i nigdy nie został ponownie otwarty.
Nasz rozmówca zapewnia, że od chwili zakończenia prac remontowych w ramach dużego przedsięwzięcia zakończonego niespełna dziesięć lat temu PLK dbają o zachowanie właściwych parametrów szlaku. – W zeszłym roku wykonaliśmy prace przy jednym moście kolejowym. Odnowiono i zabezpieczono metalowe konstrukcje obiektu – usłyszeliśmy.
Drugie zlecenie dla Dolkomu
Poprzednią inwestycją w infrastrukturę na tej linii był remont przejazdu kolejowo-drogowego w miejscowości Trzebinia, jaki został przeprowadzony w 2021 r. – Poprawił się stan techniczny nawierzchni. Utrzymaliśmy też odpowiedni poziom bezpieczeństwa – wskazuje przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wykonawcą prac zarówno przy moście, jak i przy przejeździe było Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom z Wrocławia. Łączny koszt robót sięgnął 600 tys. zł. Pociągi pasażerskie przestały obsługiwać linię nr 306 w 1991 r. Po zakończeniu wojskowego remontu do Krapkowic dotarły nieliczne pociągi specjalne o charakterze turystycznym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.