Linia kolejowa z Opola do Kędzierzyna-Koźla oraz z Kędzierzyna-Koźla do Gliwic będzie remontowana. Pieniądze na realizację tej inwestycji znajdą się jednak dopiero w kolejnej perspektywie unijnej.
Jak zaznacza „Gazeta Wyborcza”, Unia Europejska znajdzie środki na modernizację linii, ponieważ trasa z Gliwic do Kędzierzyna znajduje się na szlaku Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.
Obecnie pociągi na trasie, której stan nie jest zadowalający, jeżdżą z prędkością 60-80 km/h. Pociągi Regio pokonują trasę 42 km w 46 min, a TLK w czasie 40 min, a trasa Opole – Kędzierzyn-Koźle jest jedną z najbardziej obleganych w regionie.
Pierwotnie zakładano modernizację linii na lata 2009-2012, ale z racji, że PKP PLK musiały wprowadzić poważne zmiany do dokumentacji, cały projekt został przesunięty. Powodem zmian było to, że dokumentację przygotowano pod linię, której parametry pozwolą rozwijać prędkość do 200 km/h. Dopiero później wywnioskowano, że dużo lepszym rozwiązaniem jest przystosowanie linii do prędkości 160 km/h.
„Gazeta Wyborcza” przypomina, że modernizacja linii kolejowej z Opola do Kędzierzyna ma według wstępnych założeń rozpocząć się w roku 2014 i będzie trwała do roku 2017. Przybliżona wartość projektu to ok. 1,7 mld zł.
Więcej