Samorząd województwa łódzkiego poinformował, że zakontraktował z Polregio przewozy na trasie z Łodzi i Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna tylko do 2022 r. Później wyruszyć mają tam hybrydowe pociągi ŁKA. Spółka ogłosiła przetarg na ich dostawę pod koniec zeszłego roku.
W grudniu zeszłego roku samorząd województwa łódzkiego podpisał ośmioletnią umowę z Polregio i aneks do wieloletniego kontraktu z własną spółką Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Urząd marszałkowski skorygował tym samym zakres zadań realizowanych przez poszczególnych przewoźników. Kilka tygodni temu ŁKA rozpoczęła obsługę tras do
Drzewicy i
Ostrowa Wielkopolskiego oraz znacząco zwiększyła swoją ofertę na linii do Radomska. Polregio uruchamia natomiast mniej kursów w stronę Ostrowa oraz z Łodzi do Częstochowy przez Radomsko.
Znamy datę zmiany przewoźnika na linii opoczyńskiej Władze regionu zapowiedziały już kolejną podobną zmianę, która została ujęta w zawartych kontraktach. – Na linii komunikacyjnej Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno operator Polregio będzie realizować przewozy do 2022 r. – informuje nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Po tym terminie planuje się obsługę linii przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną – wskazały służby prasowe marszałka, przypominając, że spółka pozyska w tym celu hybrydowe zespoły trakcyjne umożliwiające obsługę linii niezelektryfikowanych.
Zgodnie ze specyfikacją
zamówienia ogłoszonego w zeszłym miesiącu przez ŁKA spółka ma odebrać komplet jednostek nie później niż 30 kwietnia 2023 r., a więc nieco po terminie, który UMWŁ wskazał jako planowane przejęcie obsługi trasy. Tymczasem obecnie łódzka spółka nie ma ani jednego pojazdu, który mógłby przewozić pasażerów po linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Na razie nie wiemy, jak przewoźnik zamierza rozwiązać tę kwestię.– Data dostawy nie ma wpływu na ciągłość oferty – zapewniła nas jedynie Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pociągi do Torunia mogą wkrótce wrócić do rozkładu jazdy Rola Polregio będzie zatem według aktualnych założeń ograniczona do obsługi połączeń międzywojewódzkich. UMWŁ wymienia wśród tras, które objęte są kontraktem, linie z Łodzi do Poznania, Częstochowy, Warszawy i Torunia oraz z Wielunia do Tarnowskich Gór. Praca eksploatacyjna ma być utrzymana na obecnym poziomie (w związku z robotami torowymi na linii nr 16 aktualnie nie kursują pociągi z Łodzi do Torunia, przed rozpoczęciem remontu UMWŁ wraz z województwem kujawsko-pomorskim zamawiał w sumie dwie pary połączeń. Po grudniowej decyzji samorządu województwa kujawsko=pomorskiego zawieszony został ruch pomiędzy Kutnem a Włocławkiem).
Na liście relacji, których obsługę w perspektywie roku 2028 zamierza zlecać spółce Polregio UMWŁ, nie ma natomiast tras z Łodzi do Wrocławia czy z Wielunia w kierunku Kępna. Na pierwszej z nich pociągi przestały kursować w połowie grudnia 2020 r. Kilka lat temu z rozkładu wypadła natomiast ostatnia para kursów Tarnowskie Góry – Wieluń – Kępno.