OnTrain, nowoutworzona platforma leasingu lokomotyw, będzie oferować europejskim operatorom kolejowym nowoczesne lokomotywy w modelu najmu krótko- lub długookresowego wraz z usługami utrzymania. Firma podpisała już umowy na dostawę maksymalnie 80 elektrowozów.
Wśród zamówionych przez spółkę pojazdów znajduje się
40 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx 3 produkcji Alstomu i
10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Dragon 2 LM od Newagu. Pozostałe 30 lokomotyw to opcja zakupu: 20 od Alstomu i 10 od Newagu.
Duże zapotrzebowanie na nowe lokomotywyWiększościowym udziałowcem OnTrain jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny. Inni akcjonariusze to Griffin Capital Partners (prywatny inwestor oraz firma zarządzająca aktywami na rynku
private equity i nieruchomości w Europie Środkowo-Wschodniej, Niemczech i innych wybranych krajach UE) oraz WBW Invest (polska firma inwestycyjna działająca w sektorach: energii odnawialnej, transportu i logistyki, posiadająca duże doświadczenie w branży kolejowej, w szczególności w wynajmie taboru kolejowego).
Strategia OnTrain zakłada dostarczanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw wraz z usługami utrzymania, które spełniają najwyższe standardy rynkowe. Większość lokomotyw OnTrain jest przeznaczona do transportu międzynarodowego w większości krajów UE. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w ETCS, najnowszy europejski system zapewniający bezpieczną eksploatację pociągów.
OnTrain powstał w odpowiedzi na rosnącą potrzebę wymiany taboru i modernizacji infrastruktury kolejowej w całej Europie. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średni wiek lokomotywy w Polsce wynosi 30 lat dla elektrycznych lokomotyw liniowych i prawie 40 lat dla jednostek spalinowych. Łącznie aż 81% polskiej floty lokomotyw ma ponad 30 lat. Dla porównania: tylko 48% istniejącej floty lokomotyw w Europie Zachodniej ma powyżej 30 lat.
Potencjał polskiego rynkuPolska jest kluczowym korytarzem dla przepływu towarów i ładunków transportowanych między regionami Morza Bałtyckiego, zachodniego Morza Śródziemnego i Morza Czarnego. Znaczenie przewozów intermodalnych rośnie, co wymaga nowoczesnej, szybkiej i niezawodnej floty. Jako drugi co do wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie, z liczbą 62 mld tonokilometrów zrealizowanych w 2023 r., Polska stoi przed wyzwaniem pilnej wymiany starzejącego się taboru. Nowoczesny i niezawodny tabor kolejowy gwarantuje optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury poprzez skrócenie czasu podróży i zwiększenie liczby przejazdów na lokomotywę.
– Ta strategiczna inwestycja opiera się na solidnych wynikach gospodarczych Polski i znaczącym popycie na nowoczesne lokomotywy. W Marguerite koncentrujemy się na długoterminowej stabilności naszych inwestycji i płynących z nich korzyści dla przyszłych pokoleń. Modernizacja transportu kolejowego jest częścią szerszych trendów i procesów transformacji energetycznej, a popyt i popularność usług najmu taboru kolejowego będą tylko rosły. Współpraca z Griffin Capital Partners i WBW Invest pozwala nam połączyć wiedzę i zasoby, aby wspierać dekarbonizację transportu towarowego w Polsce i Europie – mówi Michael Dedieu, Partner Zarządzający w Marguerite.
Ograniczenie emisji wymaga inwestycji– Wejście na rynek kolejowy stanowi kamień milowy w dalszym rozwoju naszej działalności
private equity. Ta starannie wytypowana branża oferuje ogromne możliwości rozwoju i innowacji, wspierając ewolucję sektora kolejowego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Po przeanalizowaniu sytuacji na rynku przewozów kolejowych w Polsce widzimy, że łączna liczba wynajmowanych lokomotyw stale rośnie, odzwierciedlając popyt na nowoczesny tabor wśród przewoźników kolejowych. We współpracy z naszymi partnerami, a także światowej klasy producentami lokomotyw, dostarczymy na rynek właśnie taki produkt – komentuje Tomasz Mrowczyk, Co-Managing Partner w Griffin Capital Partners
– Nasze głębokie zrozumienie rynku pozwala nam zidentyfikować rosnący popyt w kierunku wynajmu lokomotyw w Europie, w tym w Polsce, gdzie zależność od transportu kolejowego nasila się. Jednocześnie widzimy silną potrzebę, a nawet konieczność, wymiany niezwykle już wyeksploatowanego, a mówiąc wprost: starego, taboru kolejowego na nowoczesny. Zmiany prawa, konieczność redukcji emisji spalin w całym łańcuchu wartości produktu i realizowania ekologicznego transportu skłania dostawców i producentów do przesunięcia ładunków z dróg na kolej. Ponadto miliardy skierowane na modernizację istniejących i budowę nowych linii kolejowych w nadchodzącej dekadzie będą również sprzyjać wzrostowi zapotrzebowania na nasze usługi. Nie bez znaczenia pozostaje tu również konieczność poprawy środowiska pracy maszynistów, które, mam nadzieję, skłoni młodych ludzi do wyboru tego zawodu. Wyjście naprzeciw tym trendom stwarza idealne warunki dla rozwoju naszej platformy OnTrain – dodaje Piotr Ignasiak z WBW Invest.
Wśród doradców stron transakcji znajdują się Rymarz Zdort Maruta, Baker & McKenzie, SCI Verkehr oraz MDDP.