Pod koniec czerwca miasto ogłosiło przetarg na firmę, która wykona kilka koncepcji rozwoju transportu szynowego w mieście. Teraz społecznicy mówią narzuconym planom nie. – Dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek – zarzucają prezydentowi. Chodzi o koncepcję ringu, do której zrealizowania dąży miasto, a o której podyskutować chcieliby społecznicy.
Ogłoszony pod koniec czerwca przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS wraz z rozbudową zajezdni tramwajowej z wyposażeniem stał się zarzewiem konfliktu między społecznikami a władzami Olsztyna. Aż osiem stowarzyszeń podpisało wspólnie apel do prezydenta Piotra Grzymowicza o odwołanie przetargu i zorganizowanie szeregu spotkań z mieszkańcami. – Wskazanie w wydanym przez prezydenta zarządzeniu wariantu podstawowego i rezerwowego sprawia, że dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek. Niemożliwa będzie dyskusja nad pomysłami, które mogą być zupełnie odmienne od koncepcji przedstawionych przez Urząd Miasta – argumentuje Bartłomiej Biedziuk, wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna, jednego ze stowarzyszeń, które apel podpisało.
– Pierwszorzędną kwestią jest określenie przebiegu kolejnej linii. To właśnie położenie trasy wpłynie w zasadniczy sposób na użyteczność i popularność tramwaju. Naszym zdaniem jej przebieg powinien zostać ustalony w ramach konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy oraz specjaliści przedstawią swoje propozycje – mówi Biedziuk. – Kolejny raz odgórnie podjęto decyzję o sposobie wydania niemałych publicznych pieniędzy, bez udziału mieszkańców – dodaje.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.