Wojewoda warmińsko-mazurski zorganizował konferencję prasową nt. inwestycji z zakresu infrastruktury komunikacyjnej w roku 2017 i w najbliższych latach, z udziałem prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusza Merchel, dyrektora olsztyńskiego oddziału GDDKiA Mirosława Nicewicza oraz posła Leonarda Krasulskiego i prezesa Zarządu Okręgowego PiS w Olsztynie Jerzego Szmita - b. wiceministra Infrastruktury i Budownictwa.
Rozpoczynając konferencję wojewoda Artur Chojecki przedstawił z kolei informację dotyczącą Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. W ramach programu w roku 2017 zrealizowano 41 zadań wartości 97 688 143,63 zł, przy czym kwota rządowego dofinansowania wyniosła 47 382 041,07 zł. Zmodernizowano 86,55 km. W roku bieżącym łączne koszty zatwierdzonych inwestycji wynoszą ponad 100 mln zł. 41 zaakceptowanych wniosków gmin i starostw powiatowych pozwoli wyremontować 77,51 km dróg.
Wiele projektów z KPKIreneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych nakreślił główne cele Krajowego Programu Kolejowego, wartości ponad 66 mld zł, z projektami realizowanymi w perspektywie do 2023 r. W województwie warmińsko-mazurskim to projekty:
- prace na odcinku Ełk-Korsze (linia kolejowa nr 38), razem z elektryfikacją, finansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, czas realizacji: 2017-2020
- prace na odcinku Ełk – Szczytno (linia kolejowa nr 219), finansowana ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, czas realizacji: 2017-2020
- prace na odcinku Działdowo-Olsztyn (linia kolejowa nr 216), finansowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, czas realizacji: 2017-2020
- rewitalizacja linii kolejowej nr 221 na odcinku Gutkowo-Braniewo, finansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego; czas realizacji 2018 – 2020
- na liście rezerwowej RPO jest również rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo.
Planowane inwestycje PLK usprawnią dotychczasowe połączenia w województwie. Korzyści dla pasażerów to skrócenie czasu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa, przebudowane, wygodniejsze dla podróżnych stacje i przystanki. Mieszkańcy będą korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Program inwestycyjny gwarantuje znaczące skrócenie czasu podróży np. na odcinku Ełk – Szczytno o blisko 1,5 godz., co będzie konkurencyjne nawet wobec inwestycji drogowych na szlakach Warmii i Mazur. Ponadto w ramach projektu PO PW przewidywana jest m.in. długo oczekiwana przebudowa dworców Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Szczytno. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych Szwiększy się atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki.
Podsumowując inwestycje kolejowe prezes Ireneusz Merchel powiedział, że mijający rok był czasem podpisywania umów i rozpoczynania prac budowlanych. - Obecnie wartość prac budowlanych na kolei wynosi 26 mld zł, wykonano już prace warte 5 mld zł, a zadania o wartości 9 mld zł są w trakcie procedur przetargowych - dodał.
Uruchomili inwestycje za 4,4 mld
Z kolei dyrektor Mirosław Nicewicz odnosząc się do minionego roku przypomniał, że budżet GDDKiA O/Olsztyn za 2017 r. wyniósł 1,65 mld zł, a wartość wszystkich wykonywanych w tym okresie inwestycji to kwota 4,4 mld zł. W roku ubiegłym zrealizowano drogi ekspresowe i obwodnice długości 75 km, o wartości 2,9 mld zł. Podkreślił, że za sumę 71,5 mln zł poprawiono w województwie bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.
Dyrektor Nicewicz poinformował również jak będą przebiegać tegoroczne prace. Jeszcze w czerwcu możemy się spodziewać zakończenia Dk 16, 10-kilometrowego odcinka obwodnicy łączącego Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. W październiku br. budowlańcy powinni zakończyć Odcinek S 51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe. Termin realizacji Węzła Pieczewo to rok 2019. W tym roku zaczną się również prace związane z dokończeniem drogi S 7 od Napierek (granica województwa) do Płońska. Zadanie to, o długości 71 km, zostało podzielone na cztery etapy. Są już podpisane umowy na odcinki: Napierki – Mława oraz Mława – Strzegowo. Nawierzchnia drogi będzie realizowana w technologii betonowej.
Podsumowując konferencję były wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że modernizacja infrastruktury kolejowej i drogowej bezpośrednio wpływa na rozwój regionu. - To efekt działań tego rządu. Już czujemy skutki tych zmian infrastrukturalnych. To nie są obietnice, ale twarde fakty - dodał.