Olsztyn ogłosił przetarg na budowę trasy tramwajowej w ciągu al. Piłsudskiego, pl. Jana Pawła II, ul. 11 Listopada, pl. Jedności Słowiańskiej i ul. Pieniężnego. Wykonawca będzie miał na realizację prac nieco ponad dziewięć miesięcy.
Zamówienie obejmuje realizację dwutorowej trasy tramwajowo-autobusowej na odcinku od skrzyżowania al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki, wzdłuż al. Piłsudskiego przez skrzyżowania z ul. Kopernika, ul. E. Plater i ul. Dąbrowszczaków. Od pl. Jana Pawła II trasa zmieni się w jednotorową linię tramwajową i przebiegać będzie ul. 11 Listopada, przecinając skrzyżowanie z ul. M. Curie-Skłodowskiej i ul. Nowowiejskiego. Zakończenie odcinka zlokalizowane jest na pl. Jedności Słowiańskiej w postaci krańcówki jednotorowej. Zgodnie z dokumentacją wybrana w przetargu firma będzie musiała wykonać ul. Pieniężnego, na odcinku od pl. Jana Pawła II do ul. 22 Stycznia, jako dwukierunkową wraz z dostosowaniem skrzyżowań.
Zamawiający stosuje procedurę ograniczoną przyspieszoną. Chętne firmy muszą wystąpić o dopuszczenie do udziału. O wyborze zadecyduje najniższa cena. Szacunkowa wartość (bez VAT) wynosi prawie 25 mln zł. Czas realizacji określony jest na 280 dni od udzielenia zamówienia.
Olsztyn – jako pierwsze polskie miasto od ponad półwiecza – buduje od podstaw nową sieć tramwajową. Nie bez problemów – w sierpniu z powodu opóźnień zerwano umowę z dotychczasowym wykonawcą, hiszpańską firmą FCC Construccion, która miała zaprojektować i zbudować linię z zajezdnią. Miasto podzieliło projekt na mniejsze zadania i ogłosiło nowe przetargi.
Inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona do końca 2015 r. W innym razie Olsztynowi grozi utrata środków unijnych. Jeśli termin zostanie dotrzymany, tramwaje wrócą w 50. rocznicę likwidacji poprzedniej sieci w tym mieście. Tramwaje nie jeżdżą po Olsztynie od 1965 r.