Już niedługo Olsztyn będzie mógł podpisać umowę na budowę południowego odcinka linii tramwajowej – z Jarot do Obiegowej, z odnogą do Kortowa. To najdłuższy fragment budowanej z problemami trasy tramwajowej. Budowniczowie będą musieli sprężyć się z pracami, by miasto nie utraciło dofinansowania unijnego.
W połowie lipca miasto rozstrzygnęło przetarg na budowę najdłuższego odcinka linii tramwajowej – z Jarot do Obiegowej, z odnogą do Kortowa. Startowały cztery firmy, proponując kwoty od ok. 150 mln zł do ok. 208 mln zł. Zaplanowany przez miasto budżet opiewał na kwotę 145 mln zł. Ostatecznie zamówienie udzielono firmie Skanska, która złożyła najtańszą ofertę, nieznacznie tylko przekraczając kosztorys przygotowany przez samorząd.
Władze miasta planowały po kontroli Urzędu Zamówień Publicznych podpisać umowę z wykonawcą tak, by na początku sierpnia rozpocząć prace przy budowie. Odwołanie złożyło jednak konsorcjum firm Strabag, Strabag Rail i Viamont. Szczęśliwie dla miasta firmy te, jak wynika z informacji z początku sierpnia, za portalem olsztynskietramwaje.pl, wycofały swoją skargę i Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie. Teraz możliwe będzie już podpisanie umowy.
Olsztyn – jako pierwsze polskie miasto od ponad półwiecza – buduje od podstaw nową sieć tramwajową. Nie bez problemów – w sierpniu 2013 r. z powodu opóźnień zerwano umowę z dotychczasowym wykonawcą, hiszpańską firmą FCC Construccion, która miała zaprojektować i zbudować ponad 7-kilometrową linię z zajezdnią. Miasto podzieliło projekt na mniejsze zadania i ogłosiło nowe przetargi.
Jednocześnie trwają postępowania na inne, mniejsze odcinki tramwaju. Wykonawcy będą musieli się sprężyć. Inwestycja musi zostać zrealizowana i rozliczona do końca 2015 r. W innym razie Olsztynowi grozi utrata środków unijnych. Jeśli termin zostanie dotrzymany, tramwaje wrócą w 50. rocznicę likwidacji poprzedniej sieci w tym mieście. Tramwaje nie jeżdżą po Olsztynie od 1965 r.
Sieć obsługiwać będzie 15 dwukierunkowych tramwajów Tramino, produkowanych przez Solarisa. Dostawy rozpoczną się w przyszłym roku (więcej: Kiedy ruszy produkcja Tramino dla Olsztyna?).
Tekst pochodzi z portalu Transport-Publiczny.pl