Poznaliśmy szczegóły zlecenia udzielonego spółce PPM-T na przebudowę linii nr 221 na odcinku Dobre Miasto – Orneta. Odbyła się już też aukcja elektroniczna dotyczą odcinka Olsztyn – Dobre Miasto. Jak udało nam się dowiedzieć, po zakończeniu prac z Olsztyna do Braniewa ma pojechać pięć par pociągów dziennie.
Przygotowania do remontu linii kolejowej nr 221 ze stacji Gutkowo w Olsztynie do Braniewa toczą się od kilku lat. Po dwóch nieudanych przetargach, prowadzone (już po raz czwarty)
postępowanie ograniczono do krótkiego odcinka Gutkowo – Dobre Miasto. Na początku czerwca
otwarto oferty w tym przetargu. Najtańsza była oferta konsorcjum z PUH Rajbud jako liderem – 183 mln zł brutto (230 mln zł z opcją) przy kosztorysie 165 mln zł brutto za zakres podstawowy.
W przetargu przeprowadzono 15 lipca dogrywkę w postaci aukcji elektronicznej. Jak informuje PKP PLK, wygrało ją konsorcjum PUH Rajbud. Niestety, inwestor nie podaje do publicznej wiadomości wysokości ofert złożonych podczas aukcji aż do momentu zakończenia postępowania. Nie wiadomo więc jeszcze, czy tym razem uda się wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę.
Zlecenie bez przetargu ze środków własnych
Warto przypomnieć, że PKP PLK niedawno znacznie przyspieszyły plany remontowe dla linii,
podpisując umowę na rewitalizację jej dalszego odcinka Dobre Miasto – Orneta. To część zakresu inwestycji planowanego pierwotnie do remontu w ramach pierwszego "dużego" przetargu. Teraz prace zostały zlecone z wolnej ręki należącej do PKP PLK spółce Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe w trybie negocjacji bez ogłoszenia.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK, zamawiający mogą udzielić takiego mają prawo udzielić zamówienia podmiotom, które kontrolują (tzw. zamówienie sektorowe). wartość kontraktu to ok. 60 mln złotych. Spółka PPM-T zaprojektuje i wykona roboty na odcinku Dobre Miasto – Pieniężno oraz zaprojektuje roboty na odcinku Pieniężno – Orneta, które będą wykonywane w kolejnym etapie, zaplanowanym na lata 2022-2023. Prace sfinansuje PKP PLK ze środków własnych.
– Prace na trasie Dobre Miasto – Orneta obejmą wymianę torów i roboty na 38 obiektach inżynieryjnych – przepustach, wiaduktach i mostach. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów po przebudowie peronu w miejscowości Bzowiec. Obiekt zostanie wyposażony w ławki, wiatę i gabloty informacyjne. Lepszą dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewni pochylnia. Przebudowa obejmie także 15 przejazdów kolejowo-drogowych, na których PLK zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowo-drogowym – informuje Janduła dodając, że po realizacji całego zakresu prac zwiększy się prędkość maksymalna na lini (do 100 km/h) oraz dopuszczalne naciski na oś, co poprawi warunki przewozu towarów.
Będzie pięć par pociągów...
Warto przypomnieć, że samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
był w tym roku krytykowany z powodu uruchamiania zbyt małej liczby połączeń na wyremontowanych za setki milionów złotych liniach kolejowych. Powstaje pytanie, czy urząd marszałkowski, który prace na krótkim odcinku linii na terenie Olsztyna
wykorzystał jako pretekst do całkowitego zlikwidowania przewozów do Braniewa, należycie wykorzysta potencjał trasy po przebudowie? Jak informuje PKP PLK, w trakcie opracowania studium wykonalności dla projektu rewitalizacji linii 221 organizator przewidywał uruchomienie 10 pociągów (5 par) w ciągu doby na trasie Olsztyn – Braniewo po zakończeniu prac.
Samorząd potwierdza te plany. - Po zrealizowaniu modernizacji linii nr 221 na odcinku Gutkowo-Dobre Miasto przy jednoczesnym remoncie przez zarządcę infrastruktury umożliwiającym pasażerską komunikację kolejową linii 221 na odcinku Dobre Miasto-Braniewo, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego jako Organizator przewozów kolejowych wznowi przewozy pasażerskie w ilości pięciu par pociągów na dobę. Zwiększona liczba uruchamianych pociągów zależy również od współpracy i zaangażowania wszystkich samorządów wzdłuż linii nr 221 – poinformowało "Rynek Kolejowy" biuro prasowe marszałka dodając, że termin wznowienia komunikacji uzależniony jest od zakończenia prac przez PKP Polskie Linie Kolejowe".