Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Okęcie bez kolei na Euro 2012

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
04-12-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK, GW 2 grudnia 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Okęcie bez kolei na Euro 2012
Wiele wskazuje na to, że budowa łącznicy kolejowej na warszawskie lotnisko im. Frederyka Chopina nie zostanie ukończona na czas. Stołeczny ZTM rozpoczął już pracę nad alternatywnymi rozwiązaniami. Inwestycja realizowana jest przez PKP PLK a termin jej zakończenie był już wielokrotnie przesuwany. Czy zatem szykuje się wielka kolejowa kompromitacja przez Euro 2012?

ZTM szuka alternatyw

Wiemy już, że pierwszymi kibicami, którzy zawitają na Euro 2012 do Warszawy będą Grecy, Rosjanie i Czesi. Tylko w przypadku tych ostatnich można zakładać, że przynajmniej w części dojadą do Warszawy samochodami. Pozostali skazani są na transport lotniczy. Niestety opóźniona realizacja lotniskowej łącznicy kolejowej może zmusić ich do skorzystania z niezbyt wygodnego transportu autobusowego.

– Są małe szanse, by tunel kolejowy i nowa podziemna stacja zostały tam otwarte na Euro 2012 – stwierdził „Gazecie Wyborczej” Marek Chmurski z Zarządu Transportu Miejskiego. W podobnym tonie wypowiadał się szef ZTM Leszek Ruta, który zdradził, że przygotowywany jest już zastępczy wariant transportu kibiców z lotniska do centrum miasta. Rozważane jest m.in. odwożenie ich specjalnymi autobusami do przystanku kolejowego Żwirki i Wigury, gdzie można będzie się przesiąść na kolej. Planowane jest również wytyczenie tymczasowego buspasu.

Opóźniona łącznica

Jak wyjaśnił „Rynkowi Kolejowemu” kilkanaście dni temu Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy firmy Bilfinger Berger, która jest liderem konsorcjum wykonującego projekt, w ostatnich tygodniach PKP PLK w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury zwiększyła zakres robót związanych z budową łącznicy. Związane jest to z koniecznością budowy nowej pompowni, gdyż stara została zaprojektowana nad tunelem, a powinna znajdować się pod nim.

Według przedstawiciela konsorcjum prace powinny zostać zakończone w lutym lub marcu. Po nich przyjdzie czas na odbiory, które mogą potrwać nawet kilkanaście tygodni. Przy tak napiętych terminach inwestycja w ekspresowym tempie musiała by przejść przez nie wszystkie, a to jak pokazuje doświadczenie, nie będzie łatwe.

Inwestycja z problemami

Problemy z budową łącznicy na Okęcie zaczęły się już kilka lat temu na etapie przygotowywania projektu, którego wykonanie powierzono w roku 2005 czeskiej firmie Sudop. Praca przeciągnęły się o ponad dwa lata, co przedstawiciele firmy tłumaczyli natrafieniem „na prawdziwy węzeł gordyjski” jakim miały być niezewidencjonowane instalacje miejskie oraz „problemy biurokratyczne”. W maju 2008 roku zakładano, że po zakończeniu prac projektowych i budowlanych z łącznicy będzie można skorzystać w roku 2010. Tak się jednak nie stało.

Umowę z wykonawcą udało się podpisać w październiku 2009 roku. – Ta inwestycja jest niezwykle ważna dla Warszawy, będzie więc pod szczególnym nadzorem nie tylko naszym, ale i władz oraz mieszkańców stolicy. Stąd nie widzę innej możliwości, jak zakończyć jej realizację terminowo – mówił w dniu zawarciu porozumienia prezes PKP PLK, Zbigniew Szafrański.

Kolejowa kompromitacja?

Redakcji „Rynku Kolejowego” jak dotąd nie udało się nam ustalić dlaczego o konieczności wprowadzenia zmian w projekcie związanych z przepompownią zdecydowano na tak późnym etapie realizacji inwestycji. W piątek o przewidywanym terminie zakończenia prac nie chcieli z nami rozmawiać zarówno przedstawiciele wykonawcy jak i PKP PLK.

Rozpoczęcie przez ZTM prac nad alternatywnymi rozwiązaniami jest wyraźnym sygnałem, że władze miejskie przestały liczyć na szczęśliwe zakończenie tej inwestycji. Pozostaje jednak pytanie jak PKP PLK wytłumaczy się przed kibicami z niezrealizowania tak ważnego dla Euro 2012 projektu? W jaki sposób wyjaśni mieszkańcom miasta i turystom, że przez siedem lat nie udało się jej zbudować liczącej mniej niż 2 km długości łącznicy?

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Pętla Okęcie zmieni nazwę

Zintegrowany transport

Warszawa: Pętla Okęcie zmieni nazwę

jm, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2011

Kładą tory na Okęcie

Infrastruktura

Kładą tory na Okęcie

wś, Rynek Kolejowy 22 września 2011

Otwarty dostęp do bocznicy na Okęciu

Biznes

Otwarty dostęp do bocznicy na Okęciu

Lotnisko Chopina w Warszawie 03 października 2011

Bez pompy na Okęciu

Infrastruktura

Bez pompy na Okęciu

wś, Rynek Kolejowy 02 listopada 2011

Łącznica na Okęcie będzie gotowa do końca kwietnia

Infrastruktura

Łącznica na Okęcie będzie gotowa do końca kwietnia

wś, Rynek Kolejowy 07 listopada 2011

Okęcie gotowe na kolej

Warte uwagi

Okęcie gotowe na kolej

Lotnisko Chopina, RK, 10 listopada 2011 11 listopada 2011

Zobacz również:

Warszawa: Pętla Okęcie zmieni nazwę

Zintegrowany transport

Warszawa: Pętla Okęcie zmieni nazwę

jm, Rynek Kolejowy 19 sierpnia 2011

Kładą tory na Okęcie

Infrastruktura

Kładą tory na Okęcie

wś, Rynek Kolejowy 22 września 2011

Otwarty dostęp do bocznicy na Okęciu

Biznes

Otwarty dostęp do bocznicy na Okęciu

Lotnisko Chopina w Warszawie 03 października 2011

Bez pompy na Okęciu

Infrastruktura

Bez pompy na Okęciu

wś, Rynek Kolejowy 02 listopada 2011

Łącznica na Okęcie będzie gotowa do końca kwietnia

Infrastruktura

Łącznica na Okęcie będzie gotowa do końca kwietnia

wś, Rynek Kolejowy 07 listopada 2011

Okęcie gotowe na kolej

Warte uwagi

Okęcie gotowe na kolej

Lotnisko Chopina, RK, 10 listopada 2011 11 listopada 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5