Hiszpańska firma CAF podpisała kontrakty na produkcję dwóch flot pojazdów opartych na platformie Civity z należącym do Deutsche Bahn brytyjskim operatorem Arriva Rail North oraz firmą Eversholt Rail Group oferującą usługi finansowania.
Pociągi Civity mają przewozić pasażerów w Północnej Anglii. Departament Transportu
przyznał niedawno Arrivie koncesję na prowadzenie usług kolejowych w ramach pakietu Northern Rail. Umowa obejmuje 50 mln pociągokilometrów do wykonania od 1 kwietnia 2016 r. przez 9 lat.
Zakres kontraktów z CAF na dostawę taboru do obsługi Northern Rail obejmuje pojazdy spalinowe i elektryczne. W sumie zamówiono 31 trzyczłonowych i 12 czteroczłonowych zestawów elektrycznych oraz 25 dwuczłonowych i 30 trzyczłonowych zestawów spalinowych. W sumie oznacza to 281 wagonów (członów) pasażerskich. Będą wykorzystywane do przewozów podmiejskich i regionalnych z prędkością do 160 km/h. Poza dostawą taboru kolejowego kontrakty zawierają usługi wparcia technicznego i logistycznego dla obu flot pojazdów.
5,5 mld euro zamówień CAF w Europie
Zsumowana wartość obu kontraktów wynosi 740 milionów euro. To aktualnie największe zamówieniem CAF w Europie. Dzięki niemu portfel zamówień CAF urósł do ok. 5,5 mld euro. Producent poinformował, że projekt ma "strategiczne znaczenie dla CAF na rynku brytyjskim, gdzie wielu innych operatorów planuje odnowienie swoich flot pojazdów kolejowych w nadchodzących latach".
To pierwsze kontrakty hiszpańskiego producenta zawarte z grupą Deutsche Bahn. Jak czytamy w informacji CAF, grupa Deutsche Bahn "obsługuje więcej pociągów, niż jakikolwiek inny operator kolejowy w Europie i jest jednym ze światowych liderów wśród firm przemysłu kolejowego."
W ostatnich latach firmie CAF udało się rozszerzyć działalność w Wielkiej Brytanii. W latach 90 CAF dostarczył pociągi dla Northern Spirit i połączenia Heathrow Express pomiędzy lotniskiem, a stacją Paddington w Londynie. Poza tym zrealizował projekty dla NIR (Koleje Irlandii Północnej) obejmujące dostawy taboru i usługi utrzymania, czy dostawy tramwajów dla Edynburga i Birmingham.
Będą kolejne kontrakty na Wyspach?
W zeszłym roku CAF podpisał kontrakt ze spółką Serco Caledonian Sleepers na produkcję i dostawę
75 wagonów pasażerskich o wartości ok. 200 milionów euro. Pociągi te będą obsługiwały trasę pomiędzy Londynem i Glasgow do Edynburga, a dostawy oczekiwane są na rok 2018. CAF przeszedł procedurę prekwalifikacji
w przetargu na Londyńskie metro.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy" u hiszpańskiego producenta, CAF postanowił też złożyć ofertę w pierwszym etapie przetargu HS2 na linię dużych prędkości z Londynu do Birmingham, który jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych na Wyspach planowanym na najbliższe lata.
Jeżeli chodzi o zamówione przez Arrivę pociągi z rodziny Civity, to tego typu pojazdy zostały ostatnio dostarczone do Włoch i Czarnogóry. Aktualnie produkowane są pojazdy Civity dla
NS w Holandii.
![](http://www.europeanrollingstockforum.eu/wp-content/themes/html5blank-master/img/logo.png)
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji