Po półtora roku PKP Intercity udało się w końcu wybrać wykonawcę naprawy głównej (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A. Wygrała go Pesa; będzie to kosztować 376 mln złotych.
Przetarg na wybór wykonawcy naprawy głównej (P5) łącznie 59 lubianych przez pasażerów wagonów serii 152A i 154A
został ogłoszony w maju 2021 roku. Postępowanie ciągnęło się bardzo długo - oferty otwarto po niemal roku, w kwietniu 2022 r. Pesa startowała ze swoją spółką Pesa Mińsk Maz. i rywalizowała z konsorcjum Compremum, Transtrain i Magtrain.
Oferta bydgoskiej grupy była minimalnie tańsze, choć zamówienie i tak nie będzie należało do tanich. PKP Intercity przeznaczyło na ten cel kwotę 333,8 mln zł brutto, a oferta Pesy opiewa na 376 mln zł (150 mln zł za część 1, 226 mln zł za część 2). Przewoźnik zdecydował się jednak podnieść budżet i rozstrzygnąć przetarg.
To nie jedyna dobra wiadomość dla Pesy i Pesy Mińsk. Jak potwierdza Jacek Grabarczyk, szef mińskiego zakładu, podpisana została umowa z PKP Intercity na naprawy P4 lokomotyw EP09.
Pisaliśmy na ten temat tutaj.
Jakie prace do wykonania?
Zamówienie nie obejmuje modernizacji. Z naprawy P5 wagony mają wyjechać „jak nowe”, ale zachowując swoje obecnie posiadane parametry z niewielkimi tylko zmianami. W zadaniu pierwszym chodzi o wykonanie naprawy na 5. poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych oraz późniejszy przegląd na 3. poziomie utrzymania (po 18 miesiąca eksploatacji) 24 wagonów osobowych typu 152A. Taki sam zakres prac jest w zadaniu drugim, gdzie przegląd i naprawy przejść ma 35 wagonów 154A.
Zamawiający wymaga wykonania naprawy z zachowaniem zasadniczych parametrów jednego wagonu (czas postoju wagonu) w terminie nie dłuższym niż 70 dni kalendarzowych. PKP Intercity wymaga wykonania naprawy z zachowaniem zasadniczych parametrów pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) w terminie nie dłuższym niż 250 dni kalendarzowych.
Lubiane przez pasażerów
Wagony 152A i 154A były produkowane w FPS H. Cegielski w latach 1997–2003. Bazują na sprawdzonych rozwiązaniach z wagonów serii Z produkowanych w Niemczech, które także posiada w swoim taborze PKP Intercity. Wagony 152A są wagonami pierwszej klasy, a wagony 154A są pojazdami klasy drugiej, również bezprzedziałowymi.
Ze względu na znakomite wyciszenie oraz bardzo wygodne fotele są jednymi z najlepszych wagonów znajdujących się w taborze operatora. Pojawiają się głównie w pociągach ekspresowych, ale można je zobaczyć także w składach niektórych pociągów IC (np. IC Parsęta). Mogą kursować z prędkością 200 km/h, chociaż w Polsce, z uwagi na brak ETCS w lokomotywach Husarz, z tej możliwości się nie korzysta.
W przetargu kryterium ceny dominuje (80%), okres gwarancji i rękojmi na wykonaną naprawę i dokumentację stanowi 10%, podobnie jak termin wykonania naprawy z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych jednego wagonu. Oferty można składać do 22 czerwca 2021 roku.