Koleje Czeskie (České Dráhy) ogłosiły dziś ogromny przetarg na dostawy do 90 elektrowozów wraz z utrzymaniem. Przygotowują też długoterminowy leasing kolejnych 30 lokomotyw. Wszystkie mają być wielosystemowe, zapewniając funkcjonowanie w kilku krajach.
O przetargu jako pierwszy napisał serwis
zdopravy.cz. Obejmuje on zawarcie umowy ramowej na dostawę do 90 lokomotyw. Od razu ma zostać też zawarta umowa wykonawcza na 40 sztuk; pozostałe 50 będzie mogło być zamawianych w ciągu ośmiu lat. Lokomotywy mają być wielosystemowe, o prędkości maksymalnej 200 km/h oraz dopuszczone do ruchu w Czechach, Austrii, Polsce, Niemczech, na Węgrzech i na Słowacji. Umowa obejmuje również pełną obsługę techniczną pojazdów przez 10 lat.
Kryteria wyboru to cena lokomotyw i całkowity koszt utrzymania. Wartość przetargu szacowana jest na ponad 10 miliardów koron (1,7 mld zł). Václav Nebeský, prezes spółki České dráhy podkreśla, że wielosystemowe lokomotywy zapewnią przewoźnikowi długoterminową konkurencyjność na środkowoeuropejskim rynku. Jak podkreśla, starzejących się maszyn z lat 70. "nie warto już modernizować ani wyposażać w system ETCS". Pierwsze cztery lokomotywy mają rozpocząć kursowanie najwcześniej w ciągu 40 miesięcy od podpisania umowy.
W dialogu technicznym przed ogłoszeniem przetargu uczestniczyły Siemens, Bombardier, Talgo i Škoda Transportation. Lokomotywy mają mieć moc 6 MW, trzy systemy zasilania, system rekuperacji energii i możliwość obsługi składów push-pull. Dostawca ma zapewnić dziesięcioletnie utrzymanie (na poziomie 98% dostępności) z opcją na kolejne pięć lat.
Jednocześnie České Dráhy ogłosiły dziś wstępne konsultacje rynkowe w sprawie wynajmu do trzydziestu kolejnych lokomotyw wielosystemowych na okres dziesięciu lat. Maksymalną prędkość lokomotyw również określono na 200 km/h. Elektrowozy miałyby mieć dopuszczenie do ruchu w takich krajach, jak powyższe, ale – co zaskakujące – na tej liście nie ma Niemiec.
Portal zdopravy podkreśla, że wymiana lokomotyw jest tematem głównym dla czeskiego przewoźnika od kilku lat, a koncepcje zmieniały się wielokrotnie – proponowano np. prędkość maksymalną 230 km/h. CD mają obecnie 294 lokomotywy elektryczne 17 różnych typów. Ich średni wiek wynosi od 35 do 42 lat. Jeśli chodzi o najnowszy tabor, przewoźnik korzysta m.in. z leasingowanych lokomotyw Siemens Vectron, a niedawno
wprowadził do eksploatacji nowe lokomotywy Bombardier Traxx.