Prawie 150 milionów euro wyniosą inwestycje Siemens Mobility w bazie serwisowej w Dortmund-Eving. Budowa nowego budynku ma rozpocząć się jeszcze w tym roku i potrwać dwa lata.
Baza utrzymaniowa Siemens Mobility w Dortmundzie podwoi swoją powierzchnię z 70 tys. do 157 550 m2. Plany przewidują budowę dodatkowej hali serwisowej o powierzchni 12 300 m2 z magazynem i biurami. Przebudowa umożliwi obsługę nowych serii pociągów ICE3 o długości do 400 metrów. Zatrudnienie wzrośnie do 250 osób.
Cyfrowy depot
O swojej bazie w Dortmundzie Siemens mówi, że to pierwszy w pełni cyfrowy depot. Działa on od 2018 roku, kiedy zaczął obsługiwać pociągi z floty RRX, działającej w całym regionie metropolitalnym Ren-Ruhra. Teraz zakład rozszerzy swoją działalność o kolejne pociągi m.in. z floty ICE Kolei Niemieckich Deutsche Bahn.
Nawet 80% zadań utrzymaniowych zlecanych jest automatycznie, na podstawie wskazań z czujników w ramach utrzymania predykcyjnego. Optymalizuje to koszty i pozwoli osiągnąć do 100% dostępności pociągów, czym bardzo szczyci się Siemens. Pracownicy zajezdni otrzymują zlecenia pracy i wszystkie istotne informacje dotyczące konserwacji i napraw bezpośrednio na swoje tablety.
po zalogowaniu się do systemu pracownikowi otwierają się tylko skrytki z narzędziami potrzebnymi na dany dzień, dla których ma autoryzację pic.twitter.com/zBjyZQfE7u
Pociągi nieustannie przesyłają dane o stanie pochodzące z czujników do platformy cyfrowej Railigent X, gdzie są one automatycznie przetwarzane. Przykładowo, pociąg dużych prędkości generuje do 30 GB danych miesięcznie. Desiro HC z floty RR wysyła ich mniej – ale wciąż jest to 1,2 MB dziennie. Oprogramowanie Railigent X firmy Siemens Mobility (zbudowane przez firmę na bazie oprogramowania IBM) analizuje te dane za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji, aby jak najdokładniej przewidywać usterki i wydawać zalecenia dotyczące wymiany poszczególnych elementów dopiero wtedy, gdy będzie to optymalne.
Oprócz najnowocześniejszego sprzętu do kontroli i konserwacji, w tym zewnętrznego urządzenia do czyszczenia i tokarki pod podłogą oraz systemu diagnostycznego zestawów kołowych, Rail Service Center posiada również wysokowydajną drukarkę 3D do szybkiej produkcji plastikowych części zamiennych bezpośrednio na miejscu. Zaawansowany system automatycznej kontroli pojazdów (AVI) w zajezdni jest unikalny w Niemczech. Gdy pociąg lub pojazd wjeżdża do AVI, automatycznie sprawdza koła, osie i profile bieżnika przy użyciu najnowszej technologii laserowej i przekazuje dane do Railigent X.
Imponująco... mały magazyn części potrzebnych do przeglądów 100 pociągów Siemensa w Dortmundzie. Magia utrzymania predykcyjnego i logistyki Just-in-Time! pic.twitter.com/J6PTjc2WRi
Zdaniem producenta, w przyszłości powinno być możliwe przejście od kontroli pojazdów przez człowieka do w pełni zautomatyzowanych kontroli wizualnych. Kontrole te mają zostać płynnie zintegrowane z codziennym obiegiem pociągów, aby zwiększyć dostępność i zmniejszyć koszty utrzymania. O najnowszych technologiach użytych w zakładzie, takich jak sztuczna inteligencja i cyfrowe bliźniaki (digital twin) w utrzymaniu opiszemy w miesięczniku ,,Rynek Kolejowy".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.