Trzy firmy złożyły oferty w największym postępowaniu na dostawę pociągów spalinowych w historii Czech. "Rynek Kolejowy" jako pierwszy oficjalnie potwierdził, że oferty złożyli polscy producenci: Newag i Pesa.
W sierpniu České dráhy
ogłosiły przetarg na dostawę nawet160 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. České dráhy określiły wartość całego przetargu na 160 pojazdów na 14,4 miliarda koron – to około 2,4 miliarda złotych. Oznacza to największe zamówienie tego typu w historii naszych południowych sąsiadów – o ile zostanie zrealizowane w całości. Podstawowe zamówienie obejmuje tylko 33 jednostki, co wciąż jest dużą liczbą w porównaniu do polskich zamówień.
Według
dobrze poinformowanego portalu zdopravy.cz, oferty złożyły trzy firmy – w tym jedną polska Pesa. – Potwierdzam, że złożyliśmy ofertę – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Maciej Grześkowiak, szef PR Pesy. Jak udało nam się dowiedzieć, ofertę złożył również Newag – potwierdził to wiceprezes firmy, Józef Michalik. Próbujemy potwierdzić, kto jest trzecim oferentem. W poprzednich, nieudanych przetargach CD na 60 i 10 jednostek
z polskimi producentami rywalizował CAF.
Postępowanie nie jest łatwe, bo umowa zostanie podpisana na osiem lat. W tym czasie producenci mają utrzymywać stałe ceny, co może okazać się bardzo trudne w obecnych, niepewnych czasach. Eksperci zwracają uwagę, że przy tak dużych ryzykach budżet zamówienia jest dość niski – szczególnie, że podstawowe zamówienie obejmuje mniej niż jedną piątą całej umowy ramowej. Jak widać, to wszystko nie przestraszyło to jednak polskich producentów – choć trzeba pamiętać, że nie znamy jeszcze wysokości złożonych ofert.